Polacy masowo korzystają z tych urządzeń, by ułatwić sobie życie. Niektóre cieszą się szczególnym zainteresowaniem
Niemal 90 proc. populacji naszego kraju korzysta z internetu, a większość z tych osób najchętniej wybiera w tym celu urządzenia mobilne. Tego typu sprzęty są wykorzystywane nie tylko do przeglądania sieci czy kontaktu ze znajomymi, ale też w wielu innych celach. Z jakich urządzeń przenośnych korzystamy najczęściej i do czego ich używamy? Raporty analityków pokrywają się z wypowiedziami naszych respondentów.
Korzystanie z internetu i urządzenia mobilne - statystyki
Według raportu Digital 2023 w I kwartale bieżącego roku liczba osób w Polsce, które korzystały z internetu, wyniosła 36,68 mln osób, czyli 88,4% populacji naszego kraju. Analiza Kepios wskazuje, że w latach 2022-2023 liczba internautów w kraju nad Wisłą wzrosła o 2,9 mln (+8,5 proc.). Polska liczy też aż 27,50 mln użytkowników mediów społecznościowych, co odpowiada 66,3% całej populacji kraju. Według Deloitte, w zeszłym roku średnio dziennie z sieci korzystało 25,9 mln osób.
Natomiast w zestawieniu liczby odsłon różnych portali, aplikacji i innych usług, przy wzięciu pod uwagę odwiedzin z poszczególnych urządzeń, zdecydowanie górują te mobilne. Bo to właśnie dzięki nim można łączyć się z siecią z dowolnego miejsca, zamiast siedzieć przykutym do biurka w domu. I choć w Polsce wskaźniki posiadania urządzeń takich jak laptopy, tablety czy smartfony utrzymują się na poziomie zbliżonym do lat poprzednich, to wzrosło zapotrzebowanie na nowe modele i usługi.
Wpływ ma na to duża popularność urządzeń mobilnych oraz przyzwyczajenia dotyczące częstego ich używania, wskazuje raport „Deloitte Digital Consumer Trends” na miniony rok. Potwierdzają to też badania Digital 2023, jak i zwykła obserwacja zachowania Polaków na ulicy czy na wakacjach. Z pewnymi sprzętami po prostu się nie rozstajemy.
W wakacje można było szczególnie dobrze zaobserwować rzesze osób dzierżących w dłoniach różnego rodzaju urządzenia. Najczęstszy widok to oczywiście telefon, ale nie tylko. Wiele osób dumnie nosi przecież na nadgarstkach smartbandy i smartwatche, które co jakiś czas sprawdza, charakterystycznie unosząc łokieć. Także coraz częściej zaobserwować można, jak ludzie w różnym wieku spędzają czas na zewnątrz z przenośnymi konsolami. Natomiast na piknikach i na plażach hitem są głośnik Bluetooth. Do tego dochodzą również różnego rodzaju słuchawki, tablety, czytniki, oraz wszelkie inne sprzęty, które można zabrać z domu i korzystać z nich w dowolnym miejscu.
- Obserwujemy wyraźne przesuwanie się preferencji konsumentów w stronę urządzeń o mniejszym ekranie i większej mobilności. Jednocześnie jednak urządzenia coraz częściej towarzyszą nam nie tylko w domu oraz w biurze, ale i poza nimi. Co trzeci ankietowany Polak wskazuje, że chciałby spędzać mniej czasu przed ekranem, a najwyższy odsetek deklarujących potrzebę zmiany znajdujemy w grupie 18-24 latków. Powstaje zatem pytanie, czy mamy już do czynienia z cyfrowym znużeniem? - zastanawia się Sławomir Lubak, lider branży telekomunikacji, mediów i technologii, w komentarzu dla Deloitte.
Do czego używamy urządzeń przenośnych? Gry, czytanie, słuchanie muzyki i inne
Z obserwacji zachowania Polaków oraz rozmów z nimi można wywnioskować, że zapotrzebowanie na spędzanie czasu przed ekranem wciąż jest wysokie. Nawet wtedy, gdy jesteśmy na urlopie czy na wakacjach. I niekoniecznie chodzi tu tylko o zdecydowanie najpopularniejsze urządzenie, jakim jest smartfon. Pan Piotr jest studentem zarządzania, w wolnym czasie pracuje w punkcie obsługi klienta znanej sieci. Twierdzi, że mimo wolnego od zajęć i pracy dorywczej, w której cały czas spędza przed monitorem, nie wyobraża sobie na urlopie nie grać w gry czy nie surfować po sieci.
- Jadę w podróż pociągiem, biorę Switcha, gram w gry. Czas mija mi szybciej i przyjemniej, a słuchawki w uszach zagłuszają hałas. Na wakacjach byłem nad morzem, na plaży w przerwach od pływania też grałem na Switchu, trochę też czytałem komiksy, ale na iPadzie, a nie papierowe. Nie przeszkadzają mi ekrany, wydaje mi się, że moje pokolenie i młodsi ludzie już są nawykli, że to dla nas jest norma, jak patrzenie w niebo. Zwyczajnie nie męczy mnie to - wyjaśnił 23-latek w komentarzu dla BiznesTech.
O konsoli Nintendo Switch jako jednym z ulubionych urządzeń do zabrania w drogę, czy korzystania z niej na zewnątrz, wspomniało jeszcze kilku respondentów w przedziale wiekowym 18-38 lat. Sprzęt ten jest popularny na całym świecie, Nintendo podawało, że tylko w zeszłym roku z konsoli korzystało ponad 100 mln użytkowników, co też świadczy o tym, że granie w gry na przenośnych urządzeniach jest lubianą formą spędzania czasu. Ani razu wśród naszych rozmówców nie został natomiast wspomniany Steam Deck, czyli konsola przenośna autorstwa Valve. Może być to dyktowane wysoką ceną urządzenia dla polskich użytkowników oraz tym, że choć dostępny od dawna przez sieć, to do polskich sklepów zawitał dopiero w czerwcu bieżącego roku. Nie zmienia to faktu, że na świecie przyjął się bardzo dobrze, a analitycy prognozują, że do końca 2023 r. osiągnie pułap 3 milionów sprzedanych egzemplarzy.
W wypowiedziach Polaków, z którymi rozmawiał BiznesTech, często pojawiają się natomiast czytniki e-booków, rzadziej są to różnego rodzaju tablety, w tym iPady. Oprócz pana Piotra o korzystaniu z tego urządzenia wspomniał tylko jeszcze jeden nasz rozmówca, pan Adrian, który jest grafikiem i na iPadzie korzysta przede wszystkim z popularnej wśród rysowników aplikacji Procreate, jak również z programu do tworzenia grafiki wektorowej - Vectornator.
- W zasadzie iPad często zastępuje mi telefon i komputer, bo mam na nim potrzebne do komunikacji aplikacje, a przy tym programy, na których pracuję. Właściwie mógłbym nie nosić przy sobie telefonu, bo i tak praktycznie zawsze mam iPad, a rozmawiać przez telefon nie lubię, nie dzwonię, jak nie muszę i niechętnie odbieram połączenia. Dla mnie iPad to narzędzie idealne w takim sensie, że mogę używać go, gdzie chcę i mam fajny poręczny futerał, no jest to wygodniejsze niż noszenie laptopa. Tu mam rysik i wystarczy to do pracy i relaksu też, słucham sobie muzyki, oglądam coś czasem - objaśnił w komentarzu dla BiznesTech 27-letni grafik.
Serwisy strumieniujące mają wpływ na wybór urządzeń
Duży wpływ na chęć zabierania ze sobą na urlop czy w podróż urządzeń przenośnych ma też fakt sporej popularności serwisów strumieniujących - tak muzykę, jak i filmy czy seriale. Korzystanie z płatnych serwisów VOD deklaruje 41 proc. gospodarstw domowych w Polsce. A jest przecież też opcja darmowej telewizji internetowej. Im większe domostwo, bądź niższy wiek mieszkańców, tym częstsze sięganie po takie usługi, wynika z Badania Założycielskiego Krajowego Instytutu Mediów za 2022 r. Dodajmy do tego korzystanie ze streamingu na urządzeniach przenośnych poza domem. Na smartfonach można obecnie w ofertach kilku dużych platform świadczących tego typu usługi, a tym, którzy cenią sobie oglądanie na większym ekranie, z pomocą przychodzą tablety oraz projektory.
- Nie wyobrażam sobie z dzieciakami na wyjazd bez czegoś takiego - powiedział pan Sebastian, lat 38. - Bajki są obowiązkowe. Ja mam taki mini projektor, przenośny jest, z WiFi, nie muszę nic podłączać, typu laptop. Może nie, że jakaś świetna jakość obrazu jest, ale dzieciom starcza, nam też, jak sobie coś chcemy włączyć. Do tego rozwijana płachta na ścianę namiotu, mam taki brezent. I jest zabawa. Kino pod ręką.
Mężczyzna ma dwójkę kilkuletnich dzieci, z którymi w wakacje wraz z żoną jeżdżą pod namiot. Projektory to nie jest rzadki widok na polach biwakowych, tak samo jako konsole i czytniki. Jednak również tutaj najczęściej spotkać można użytkowników smartfonów. Są to osoby w każdym wieku. Zwykle poszukują za jego pomocą różnych informacji oraz utrzymują kontakt z bliskimi.
A z jakich aplikacji najczęściej korzystają? Odpowiedź padała zwykle ta sama: z Messengera. Na drugim miejscu plasował się TikTok, szczególnie wśród młodszych użytkowników, z którymi udało nam się porozmawiać. Co na ten temat mówią dane badawcze? Według raportu Digital 2023 najczęściej odwiedzanymi platformami społecznościowymi w naszym kraju na I kwartał 2023 r. są Facebook wraz z Messengerem, Instagram, WhatsApp, i TikTok. Dalej pojawiają się Twitter, Snapchat, Pinterest i inne.
Polacy chętnie sięgają po urządzenia mobilne
Podsumowując, zarówno według badań przeprowadzanych przez analityków, jak i z naszych rozmów z Polakami wynikło, że niekwestionowanym zwycięzcą wśród urządzeń mobilnych w kwestii zabierania ich ze sobą zawsze i wszędzie jest smartfon. Można się było tego spodziewać, nie powinno to nikogo zdziwić. Jednak interesująca jest reszta obserwacji, m.in. wzrost popularności tabletów i konsol przenośnych, jako urządzeń chętnie wykorzystywanych poza domem. Na topie są też smartwatche i smartbandy, które towarzyszą wielu osobom w każdym momencie, zarówno w pomieszczeniach domu, siłowni, jak i na zewnątrz, niezależnie od tego, czy akurat są wykorzystywane do rejestrowania ćwiczeń.
Najistotniejszym wnioskiem jest jednak to, że Polacy w zdecydowanej większości bardzo chętnie korzystają z produktów i usług, które pozwalają ułatwić sobie życie i przyspieszyć pewne procesy, czy też po prostu umilić czas spędzany poza domem. Niektórzy nie potrafią wręcz się z takimi urządzeniami rozstać. A popularność urządzeń przenośnych oraz zapotrzebowanie na nowe modele ciągle rosną. I to nie tylko wśród młodych, ale w wielu różnych grupach wiekowych.