Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Twój portfel > Polacy nie chcą płacić za abonament RTV. Sprawą zajmie się prokuratura
Kasper Starużyk
Kasper Starużyk 03.06.2019 02:00

Polacy nie chcą płacić za abonament RTV. Sprawą zajmie się prokuratura

biznes-info-640x433
Biznesinfo.pl

Tylko milion Polaków stosuje się do obowiązku opłacania abonamentu RTV

Według danych, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, 96,4% gospodarstw domowych posiada odbiorniki telewizyjne, jednak zarejestrowana jest tylko połowa z nich (6,6 mln). Obowiązek opłacania abonamentu radiowo-telewizyjnego wypełnia zaś tylko 31% abonentów. Z nich 55,7%, czyli 3,7 mln zostało zwolnionych z tego typu opłaty. Reszta z nich, czyli 3,1 mln zobowiązana jest do wnoszenia opłaty za abonament. Jednak jak pokazuje sprawozdanie KRRiT z działalności w 2018 roku, tylko ok. 31% gospodarstw (994 637), na które nałożono obowiązek płacenia, uiszczyło należność.

Ile wynosi abonament RTV? - cena

Miesięczna opłata za używanie odbiornika radiowego i telewizyjnego to 7 zł za używanie odbiornika radiofonicznego oraz 22,70 zł za używanie odbiornika telewizyjnego lub telewizyjnego i radiofonicznego. Wysokość opłaty jest stała. Można skorzystać ze zniżek i zapłacić za cały rok z góry. Wtedy opłata wyniesie 245,15 zł. Jednak nawet taka obniżka nie zachęciła Polaków do opłacania abonamentu radiowo-telewizyjnego.

Abonament radiowo telewizyjny 2019 - zwolnienia

KRRiT przewidziała zwolnienie z obowiązku opłat dla osób, które:

  • ukończyły 75. rok życia,

  • zaliczają się do I grupy inwalidzkiej,

  • są kombatantami będącymi inwalidami wojennymi lub wojskowymi,

  • ukończyły 60 lat i mają prawo do emerytury, której wysokość nie przekracza miesięcznie kwoty 50% przeciętnego wynagrodzenia. 

Dlaczego Polacy nie chcą płacić za abonament RTV?

Jednego z powodów, które wpływają na tak słaby wynik w opłacaniu abonamentu, upatruje się w rozwijającym się rynku abonamentowych serwisów z telewizją na życzenie. Coraz więcej młodych osób z grupy wiekowej 13-29 lat nie korzysta z tradycyjnej telewizji, a rozrywki szuka w serwisach VOD. Jednak w porównaniu do Europy Zachodniej, w Polsce i tak jest jeszcze dużo miłośników klasycznej telewizji. Opozycja jednak zwraca uwagę na inny problem. Jak powiedział Wojciech Król (PO) z sejmowej Komisji Kultury i Środków Przekazu: funkcjonowanie publicznych mediów wymaga zmian, także tych zmierzających do ich odpartyjnienia.

Tagi: