Polski bank wydał pilny komunikat. Ktoś dzwoni do Polaków
Na stronach BNP Paribas ukazał się komunikat przestrzegający klientów przed nowym rodzajem oszustwa. W zautomatyzowanym procesie napastnicy nakłaniają rozmówców do podania wrażliwych danych, które następnie wykorzystywane są do włamań i kradzieży.
Oszuści wydzwaniają do klientów BNP Paribas
BNP Paribas od kilku dni otrzymuje zgłoszenia o połączeniach wykonywanych do klientów banku. Po odebraniu rozmowę prowadzi automatyczny lektor, jednak jest to dopiero pierwszy etap. Ma na celu odsiać osoby, których nakłonienie do podania danych jest mało prawdopodobne.
Po wyborze jednej z opcji rozmowy łączeni jesteśmy już z prawdziwą osobą, która podaje się za pracownika banku BNP Paribas. To sprytny scenariusz, który maksymalizuje szansę na sukces, a jednocześnie pozwala zoptymalizować operacje cyberprzestępcze, tak aby okraść jak najwięcej osób możliwie jak najmniejszym nakładem “pracy”.
Firma ukradła tożsamości byłych pracowników. Ich pracę fałszowała sztuczna inteligencjaNa co należy zwrócić uwagę?
Po nawiązaniu połączenia napastnik stara się uzyskać od potencjalnej ofiary dane, które umożliwią mu kradzież pieniędzy. Może w tym celu przekonywać, że jego pieniądze są zagrożone i konieczna jest współpraca z nim, by zapobiec kradzieży.
Zobacz: VPN i antywirus Cię nie ochronią. Ofiarą można paść w pociągu, na lotnisku czy w hotelu
Sposobów na kradzież może być wiele - atakujący może nakłaniać do podania danych karty płatniczej, kodów BLIK. Możliwe jest także przekonywanie do wykonania przelewów (uwaga na sformułowanie “rachunek techniczny”), wypłaty pieniędzy w bankomacie, a nawet do zaciągnięcia kredytu.
Jak się chronić przed oszustwem?
Prawdziwy pracownik nigdy oczywiście nie prosiłby o podjęcie podobnych kroków. W razie wątpliwości najlepiej rozłączyć się i samodzielnie skontaktować się z bankiem po wprowadzeniu numeru ze strony banku.
Możliwa jest także weryfikacja osoby dzwoniącej. W trakcie rozmowy można poprosić o przesłanie powiadomienia z danymi, a następnie o podanie danych przez dzwoniącego w celu potwierdzenia. Jeśli rozmówca z jakichkolwiek powodów odmówi lub zacznie kluczyć, wówczas należy się rozłączyć.