Nowa marka Orlenu. Jeszcze w tym roku 40 pierwszych punktów
Z tego artykułu dowiesz się:
Jakie zamiary względem nowego formatu ma Polski Koncern Naftowy Orlen
Dlaczego inwestycja jest tak ważna dla spółki
Jakie są dalsze plany rozwojowe energetycznego giganta
Polski Koncern Naftowy Orlen rośnie w siłę. Kioski zmienią się nie do poznania
Polski Koncern Naftowy Orlen nie spoczywa na laurach. W 2020 r. spółka osiągnęła zysk netto rzędu ponad 3,3 mld zł przy przychodach ze sprzedaży na poziomie 86,1 mld zł. Choć oznacza to spadek o 20 proc. względem roku przedpandemicznego to Polski Koncern Naftowy Orlen przekonuje, że jest zadowolony z wyników finansowych i nie zwalnia tempa.
W poniedziałek 7 lutego prezes spółki Daniel Obajtek ogłosił szczegóły nowej inicjatywy. - W 2021 r. PKN Orlen i Ruch otworzą pierwszych 40 punktów sprzedaży detalicznej pod marką Orlen w Ruchu - zadeklarował zarządca. Docelowo ma powstać 900 oddziałów tego typu.
Możliwość rozwoju w tym segmencie to pokłosie przejęcia kontroli nad Ruchem. W listopadzie 2020 r. Polski Koncern Naftowy Orlen poinformował, że obejmuje 65 proc. akcji spółki. Pozostałymi akcjonariuszami będą PZU, PZU Życia oraz Alior Bank.
Dlaczego Orlen stawia na podbój rynku detalicznego? - Detal dla Orlenu jest bardzo ważnym pionem uzyskiwania dochodów i z roku na rok uzyskuje coraz lepsze wyniki - oznajmił Obajtek na konferencji prasowej.
Dzięki marce Orlen w Ruchu spółka zamierza wzmacniać sprzedaż pozapaliwową. Warunki do rozwoju są świetne, ponieważ Ruch posiada wiele punktów sprzedaży w dogodnych lokalizacjach. - Orlen nie schodzi z kolportażu prasy. Orlen będzie rozwijał kolportaż prasy, ale to wymaga pewnego procesu optymalizacji, łączenia kolportażu, pewnej wspólnej logistyki, tak byśmy mogli to zoptymalizować - powiedział Obajtek.
Po ingerencji Orlenu kioski przejdą gruntowną modernizację. Mają to być przestronne, nowoczesne punkty z gastronomią, prasą i drobnymi produktami. „Nasze plany wpisują się w globalne trendy w handlu i oznaczają wymierne zyski”, czytamy w poście prezesa Orlenu na Twitterze.
Orlen walczy o nowych klientów i wytacza wojnę Paczkomatom
Uruchomienie punktów detalicznych to nie jedyne plany rozwojowe spółki na ten rok. Interia donosi, że we wrześniu 2021 r. ma zostać oddana do użytku usługa Orlen Paczka, która obejmuje maszyny paczkowe, ale także punkty do nadawania i odbierania przesyłek. Według wstępnych założeń pakunek ma docierać do klienta maksymalnie drugiego dnia po nadaniu.
W tym roku Orlen zamierza postawić 500 własnych automatów paczkowych, a za 2,5 roku ma być ich już 2 tys. Maszyny będą zlokalizowane na stacjach benzynowych Orlenu i przy niektórych punktach Orlen w Ruchu.
Na całą detaliczną ekspansję Orlen zamierza przeznaczyć ok. 11 mld zł do 2030 r. Dzięki temu spółka chce poprawić EBITDA segmentu detalicznego do ok. 5 mld zł w skali roku. Plany koncernu są tak ogromne, że wykraczają poza granice państwa. - Nie będziemy rozwijać detalu tylko w kraju, ale i poza granicami. Ale przecież chodzi nie tylko o zakup oderwanej sieci. Stacje paliw mają sens tylko wtedy, gdy zapina się do nich całą logistykę - stwierdził prezes koncernu.
Niewykluczone, że Orlen pochyli się także nad ofertą zakupu 120 stacji na Słowenii, którą przedłożyła słowacka spółka OMV. - Analizujemy wszystkie oferty, które pojawiają się w regionie, gdzie mamy możliwość dostaw paliwa. Kierunek południowej Europy jest ciekawy - podsumował Obajtek.