BiznesINFO.pl Energetyka Port w Amsterdamie blokuje statek z rosyjską ropą. Utarli nosa Rosji i własnemu rządowi
Pxhere

Port w Amsterdamie blokuje statek z rosyjską ropą. Utarli nosa Rosji i własnemu rządowi

30 kwietnia 2022
Autor tekstu: Kasper Starużyk

Port w Amsterdamie odmówił przyjęcia tankowca pod banderą Wysp Marshalla, który przypłynął do Holandii z rosyjską ropą. Załoga statku była pewna dokowania w Amsterdamie, ponieważ nie pływa pod rosyjską banderą. Spotkał ich jednak srogi zawód. Rosyjskie surowce pływające pod barwami innych państw, to jednak zjawisko dużo częstsze.

Chociaż rząd holenderski informował, że w ramach sankcji nie może odmówić wpłynięcia do portu w Amsterdamie tankowcowi "Sunny Liger", ponieważ pływa pod banderą kraju, który nie jest nimi obłożony, to ze względu na ładunek pochodzący z Rosji pracownicy portu odmówili obsługi statku.

Wcześniej statek próbował zacumować również w Sztokholmie, ale sytuacja wyglądała niemal identycznie, co w Amsterdamie. Pracownicy szwedzkich doków nie wyrazili zgody na obsługę statku i musiał odpłynąć dalej ze swoim transportem. Holenderskie media powtarzają za szwedzkimi, że decyzja o zablokowaniu statku również zapadła dopiero w porcie, nie zaś na szczeblu rządowym.

O zawrócenie tankowca "Sunny Liger" apeluje do holenderskiego rządu również rząd ukraiński.

Problem rosyjskich transportów pod innymi banderami

Pomimo sankcji nałożonych na Rosję, surowce z tego kraju wciąż docierają do Europy różnymi kanałami, najczęściej za pomocą pośredniczących firm, które nie są w Rosji zarejestrowane. Popularną metodą jest także korzystanie z bander obcych państw.

Statki oficjalnie zarejestrowane pod banderami krajów nieobjętych sankcjami nie mają prawnych przeciwwskazań dla cumowania ze swoimi ładunkami w portach krajów, które na Rosję sankcje nałożyły.

Ładunki z rosyjską ropą być może docierają również do Polski za pomocą tankowców pod obcymi banderami. Redakcja biznesinfo.pl zapytała w ubiegłym miesiącu Naftoport Gdańsk o bandery statków przypływających do Polski z ropą naftową oraz kraj pochodzenia surowca. W odpowiedzi Naftoport napisał, że nie może udzielać takich informacji, ze względu na tajemnice handlowe.

W ubiegłym roku Naftoport obsłużył 266 zbiornikowców, a wielkość przeładunku wyniosła 17,9 mln ton, co był wynikiem rekordowym. Naftoport ma infrastrukturę przygotowaną na przyjęcie 40 mln ton w ciągu roku.

Obserwuj nas w
autor
Kasper Starużyk

Redaktor naczelny Biznesinfo. Wcześniej w Bankier.pl, gdzie zajmował się wyszukiwaniem najciekawszych informacji gospodarczych z Polski i świata. Dziennikarską pasję odkrył na festiwalu reklamowym Golden Drum w Słowenii. Absolwent ekonomii na wydziale prawa, administracji i ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego i międzynarodowych stosunków gospodarczych Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, a także copywritingu w Szkole Mistrzów Reklamy. Miłośnik historii Hanzy i Morza Bałtyckiego.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: Dariusz.dziduch@iberion.pl
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat