Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Handel > Prawo do naprawy wchodzi w życie. Producent będzie musiał pomóc nawet po gwarancji
Wiktoria Pękalak
Wiktoria Pękalak 22.03.2022 08:22

Prawo do naprawy wchodzi w życie. Producent będzie musiał pomóc nawet po gwarancji

Wchodzi w życie unijne prawo do naprawy. Co to oznacza dla konsumentów?
By Warszawska róg Szerokiej w Tomaszowie Mazowieckim, w województwie łódzkim - Own work, CC0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=69313017

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Dlaczego zdecydowano się na zmianę przepisów

  • Co pojawi się nowego oprócz prawa do naprawy

  • Jak zmienią się naklejki na sprzęcie AGD

Unijne prawo do naprawy

Od 1 marca obowiązują w Polsce nowe przepisy dotyczące sprzedaży urządzeń RTV i AGD. Urządzenia RTV i AGD, które trafiają do sklepów, mają na sobie nowe naklejki energetyczne, informowała Komisja Europejska.

Wprowadzono także tzw. prawo do naprawy dla produktów takich jak telewizory i monitory cyfrowe, pralki i pralko-suszarki, urządzenia chłodnicze i zmywarki do naczyń.

“W 2019 r. Komisja Europejska opublikowała pięć rozporządzeń dotyczących domowych urządzeń. Wprowadzają one zmienioną skalę na etykietach energetycznych, wzory nowych etykiet oraz tzw. „prawo do naprawy”. Część zmian zaczęła obowiązywać od 1 marca 2021 roku, dla produktów takich jak: telewizory i monitory cyfrowe, pralki i pralko-suszarki, urządzenia chłodnicze i zmywarki do naczyń. Z kolei od 1 września 2021 r. wejdzie również w życie zmieniona skala i wzory nowych etykiet na źródłach światła, czyli żarówkach" - informował UOKiK.

Prawo do naprawy jest regulowane przez przepisy dot. zasobooszczędności. Obligują one producentów sprzętów RTV i AGD do zapewnienia klientom komponentów do urządzeń przez 7 do 10 lat po zakończeniu ich produkcji i wprowadzeniu ostatniej partii do obrotu. Części te będą mogły być skupowane przez serwisy naprawcze.

Elementy potrzebne do prostych napraw, które użytkownicy będą mogli przeprowadzić samodzielnie w domu, mają być powszechnie dostępne w sklepach. Wykaz części zamiennych i procedura ich zamawiania będzie można znaleźć na stronie producenta, jego przedstawiciela lub importera. Na stronach internetowych powinny znaleźć się także instrukcje naprawy.

- Dzięki wprowadzonej regulacji sprzęty mają być trwalsze i łatwiejsze w naprawie. Jednym z celów nowych przepisów jest ograniczenie elektrośmieci. Prawo do naprawy i zwiększenie dostępności części będzie miało również swój wymiar finansowy - dłuższa eksploatacja urządzenia to oszczędność pieniędzy, zatem skutek finansowy dla konsumentów będzie również korzystny - wyjaśnił Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Nowe naklejki AGD

Na nowych urządzeniach w sklepach RTV i AGD pojawiają się nowe naklejki energetyczne. Etykiety na produktach energetycznych zawierają ważne dla użytkowników informacje, które powinny interesować świadomego konsumenta. Zmiana etykiet ma zredukować zużywaną energię oraz emisję CO2.

Nowe etykiety mają różnić się ikonami i zamieszczonymi informacjami Producenci będą musieli podać dane takie jak:

  • marka i modelu sprzętu,

  • jego klasa energetyczna,

  • roczne zużyciu prądu,

  • zużycie innych zasobów, np. wody,

  • informacje o innych cechach urządzenia (poziomie emitowanego hałasu czy czasie trwania cyklu prania albo suszenia).