BiznesINFO.pl Energetyka Prezes Forda wprost o elektryfikacji: "kierunek jest jeden"
Fot. Iberion

Prezes Forda wprost o elektryfikacji: "kierunek jest jeden"

26 maja 2024
Autor tekstu: Michał Górecki

Attila Szabó, od 2022 r. prezes i dyrektor zarządzający Ford Polska, zaprezentował nowe modele elektrycznych vanów. W kontekście postępującej elektryfikacji Europy przyznaje: “też mamy rodziny, dzieci, tysiące pracowników. Chcemy być pewni, że i oni mają przyszłość”.

Ford prezentuje nowe elektryczne vany

Plany Forda są jasne; od 2026 r. w Europie nowym klientom będzie proponował wyłącznie zelektryfikowane samochody osobowe - czyli także te hybrydowe, by od 2030 r. przejść w całości na modele elektryczne. Odwrotu od elektryfikacji, jak zapowiada Szabó, nowy prezes Forda od 2022 r., nie ma.

[…] jako odpowiedzialna, nowoczesna firma motoryzacyjna, robimy wszystko co w naszej mocy, by nasze działania były zrównoważone. Też mamy rodziny, dzieci, no i tysiące pracowników. Chcemy być pewni, że i oni mają przyszłość, a przyszłość zaczyna się od czystego powietrza - podnosi w rozmowie z BiznesINFO.pl.

“Uśmiercenie” spalinówek przez Forda była szeroko komentowane w branży. Spekulowano, że amerykańska marka wycofa się z ambitnych planów po zderzeniu z realiami zakupowymi EV w środkowej Europie. Martin Sander, dyrektor generalny Forda w Europie, niedawno nieco tonował początkowe twarde deklaracje, mówiąc, że “jeśli firma zobaczy duży popyt, np. na pojazdy hybrydowe typu plug-in, zaoferuje je ” (w domyśle - zamiast pełnych elektryków). Co od zasady jednak - kurs jest jeden i jest nim dalsza elektryfikacja, co potwierdza także dyrektor polskiego oddziału.

Atom zmieni polską szkołę. Westinghouse zdradza: "wyselekcjonowaliśmy 7 firm"

Nowe modele Forda

Podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach , obecna na miejscu delegacja Forda, zaprezentowała dwa nowe modele: E-Tourneo Custom i E-transit Courier . E-Tourneo Custom to 9-osobowy van targetowany m.in. do firmowych portfeli flotowych. W kontekście specyfiki marka wymienia m.in. napęd na tylne koła, silnik o mocy 220 KM, automatyczną, bezstopową skrzynię biegów i pojemność użytkową baterii 64 kWh (zasięg uśredniony 325 km). Ceny wahają się od 233 060 zł netto/model w wersji L1 (długość), wyposażenie Limited do 248 870 zł w wersji Titanum X i 250 870 w wersji dłuższej.

E Transit-Courier to, poza wersją transportową, także model E-tourneo Courier, czyli - jak mówi sam dyr. polskiego oddziału Forda - "miejski van przyszłości".

Pełna elektryfikacja to pytanie nie "czy", a "kiedy"?

Attila Szabó w kontekście europejskiej elektryfikacji segmentu samochodów podnosi, że to raczej pytanie o tempo realizacji, niż zasadność koncepcji w ogóle.

Jeśli patrzymy na całościowy koszt posiadania samochodów elektrycznych, to już teraz są bardziej opłacalne, niż te z tradycyjnym silnikiem spalinowym. Myślę ,że (w kontekście elektryfikacji - red.) możemy mówić o alegorii pociągu; jest na konkretnych torach, a tymi torami jest elektromobilność. Jedynym pytaniem jest szybkość tego pociągu. W segmencie samochodów osobowych nastąpiło ostatnio pewne spowolnienie, ale to nie zmienia faktu, że kierunek jest jeden i w tym kierunku zmierzamy.

Zobacz też: Ile zarabia klasa średnia? Należy do niej spora grupa Polaków

Kim jest Attila Szabó?

Ford of Europe 26 maja 2022 r. ogłosiło, że Attila Szabó, który ponad trzy lata zarządzał marką Ford na Węgrzech i w Czechach, objął od 1 czerwca stanowisko dyrektora zarządzającego Ford Polska. Marką u południowych sąsiadów zarządzał od 2019 r. i, jak zaznacza biuro prasowe Forda, osiągnął tam znaczący sukces - pomimo “licznych trudności” napotkanych w tym regionie w ciągu ostatnich dwóch lat.

Pod jego kierownictwem Ford na Węgrzech utrzymał pozycję lidera węgierskiego segmentu lekkich samochodów dostawczych i pozostał jednym z najważniejszych graczy na całym rynku. Attila Szabó zarządzał udanym wprowadzeniem na rynek całkowicie nowego Forda Kugi – wyróżniającego się największą paletą silników hybrydowych wśród modeli Forda – oraz wprowadzeniem pierwszego w pełni elektrycznego samochodu osobowego Forda, Mustanga Mach-E - przekonuje firma.

"Zarządzanie siódmym co do wielkości krajowym rynkiem dla Ford of Europe to ogromny zaszczyt. Pozwoli mi to wykorzystać moje umiejętności i doświadczenie w Polsce – najszybciej rozwijającym się rynku w regionie i pionierze w tworzeniu i promowaniu mobilności elektrycznej” – komentował swoją nominację w 2022 r. sam Szabó.

Emerytura nie wystarczy. Policzono, ile Polacy powinni odłożyć na "spokojną" starość
Obserwuj nas w
autor
Michał Górecki

Dziennikarz portalu BiznesINFO, gościnnie piszę dla Goniec.pl. Opisywałem relacje sektora samorządowego z NGO w trakcie i po kampanii wyborczej w 2018 r. Przez 3 lata pisałem o najciekawszych procesach karnych i cywilnych z południowej Polski. Zanim Justin Welby koronował Karola III, rozmawiałem z Brytyjczykami na Westminster, a po koronacji – z tymi skandującymi „Not my King”. Opisywałem drogę synodalną w Kościele Powszechnym i jej lokalne ścieżki w polskich parafiach. Współpracowałem z reprezentantami firm dealerskich, żeby opisać przemiany gospodarcze i społeczne z przełomu wieków i zrelacjonować najbardziej efektywne praktyki marketingowe. Jeśli nie odbieram, to znaczy, że jestem z psem w lesie.
[michal.gorecki@biznesinfo.pl]

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: Dariusz.dziduch@iberion.pl
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat