Rusza budowa fabryki Izery. Zakład zatrudni 2 tys. osób
Czy doszło do długo oczekiwanego przełomu w sprawie produkcji polskiego samochodu elektrycznego Izera? Spółka Electromobilty Poland poinformowała, że otrzymała zgodę na budowę od prezydenta Jaworzna, gdzie stanąć ma zakład produkcyjny. Już za trzy lata ma w niej pracować nawet 2 tys. osób.
Izera zaczyna budować fabrykę
Decyzja prezydenta Jaworzna to ostatni formalny element, który był potrzebny do rozpoczęcia budowy fabryki Izery. Zakład ma stanąć w Jaworznickim Obszarze Gospodarczym. Już pod koniec stycznia Electromobility Poland otrzymała pozytywną decyzję prezydenta Dąbrowy Górniczej w sprawie uwarunkowań środowiskowych dla inwestycji.
Zweryfikowane zostały także założenia techniczne, biznesowe i prawne, co było niezbędne po zmianie władzy. Raporty z audytów zostały przekazane organom administracji państwowej nadzorującej działalność EMP. Po wydaniu zgody przez prezydenta Jaworzna konieczne jest jeszcze tylko uprawomocnienie. Gdy do niego dojdzie, będzie mogła ruszyć budowa zakładów, w których powstanie Izera.
Autopilot Tesli doprowadził do setek wypadków. Raport ujawniaFabryka Izery w Jaworznie zatrudni nawet 2 tys. osób
Sama budowa ma być rozłożona na dwa etapy. Pozwolenie wydanie przez prezydenta Jaworzna dotyczy pierwszego z nich, który zakończy się zbudowaniem zakładu produkcyjnego o powierzchni 169 tys. mkw do 2027 r. Docelowo fabryka ma zatrudniać nawet 2 tys. osób, choć EMP deklaruje, że produkcja samochodów elektrycznych Izera będzie przebiegać w sposób dalece zautomatyzowany.
Zgoda prezydenta Jaworzna na budowę była poprzedzona kluczowymi zmianami w kierownictwie Electromobility Poland. Na początku kwietnia na fotelu prezesa spółki Piotra Zarembę zastąpił Paweł Poneta, który ma piastować to stanowisko do rozstrzygnięcia na nie konkursu. Wcześniej Poneta kierował badaniami i rozwojem w Tauron Polska Energia. Przypomnijmy, że właśnie Tauron, obok PGE, Energi i Enei, był współzałożycielem spółki EMP i do jesieni 2021 r. dysponował 25 proc. kapitału akcyjnego. Po zmianach w 2021 r. większościowym akcjonariuszem jest skarb państwa.
Izera - polskie auto na chińskiej platformie
Choć najczęściej sygnalizowaną cechą Izery jest to, że będzie to samochód wyprodukowany w Polsce, to należy pamiętać, że porzucana została koncepcja wykorzystania autorskiej platformy. Auto zostanie skonstruowane na bazie rozwiązań dostarczanych przez chińskiego giganta Geely, który od 2011 r. produkuje swoje auta m.in. na Białorusi. Tam państwowa spółka utworzyła z Geely podmiot joint venture, który już w 2016 r. rozpoczął produkcję crossovera SUV-a Geely Boye.