Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Handel > Ruszają masowe kontrole. Sprawdzają jedną rzecz - chodzi o ceny
Piotr Szczurowski
Piotr Szczurowski 15.08.2024 22:34

Ruszają masowe kontrole. Sprawdzają jedną rzecz - chodzi o ceny

Sklep
fot. ARKADIUSZ ZIOLEK/East News

W ostatnich latach Polacy coraz częściej narzekają na niejasne i nieprzejrzyste ceny w sklepach. Konsumenci wielokrotnie zgłaszają problemy z brakiem cen przy produktach, a także z nieprawidłowym oznaczaniem cen jednostkowych, co utrudnia porównywanie ofert. To ma się wkrótce zmienić.

Kontrole Inspekcji Handlowej w sklepach Biedronka

W związku z niejasną polityką cen w popularnych sklepach Inspekcja Handlowa regularnie kontroluje placówki handlowe, aby sprawdzić, czy działają one zgodnie z prawem. W szczególności sieci dyskontów, jak Biedronka, znalazły się pod lupą kontrolerów.

W dniach 4-11 stycznia 2024 roku inspektorzy Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej (WIIH) przeprowadzili kontrolę w jednej z placówek Biedronki. Celem była ocena prawidłowości informowania o cenach towarów dostępnych w sklepie. W toku inspekcji zbadano 250 losowo wybranych partii produktów, z których aż 29 wykazało nieprawidłowości. Stwierdzono brak cen oraz cen jednostkowych przy 25 partiach towarów, a także brak jakichkolwiek oznaczeń cenowych przy 4 partiach.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), rozpatrując odwołanie Jeronimo Martins Polska S.A. od decyzji Mazowieckiego WIIH, utrzymał nałożoną karę finansową w wysokości 18 000 zł. W uzasadnieniu decyzji podkreślono, że przedsiębiorca trzykrotnie w ciągu 12 miesięcy naruszył przepisy dotyczące obowiązku informowania o cenach, co wpłynęło negatywnie na interesy konsumentów.

Nie zabierasz paragonów fiskalnych? Popełniasz ogromny błąd, skarbówka pilnie apeluje

Znaczenie przepisów dotyczących uwidaczniania cen

Obowiązujące przepisy, zwłaszcza te wprowadzone w 2023 roku, nakładają na sprzedawców obowiązek rzetelnego i przejrzystego uwidaczniania cen produktów i usług. Nowe regulacje wprowadzone przez ministra rozwoju i technologii mają na celu wzmocnienie ochrony konsumentów poprzez lepszą informację oraz łatwiejsze porównywanie cen w sklepach. Sprzedawcy są zobowiązani nie tylko do podawania ceny oraz ceny jednostkowej, ale także do informowania o obniżonych cenach w sposób klarowny i zrozumiały dla klientów.

Naruszenie tych obowiązków stanowi zagrożenie dla interesów konsumentów, co w opinii UOKiK nie może być traktowane jako błąd o niskiej wadze. Brak cen przy produktach uniemożliwia konsumentom świadome podejmowanie decyzji zakupowych, co z kolei narusza ich prawa do uzyskania rzetelnej i wyczerpującej informacji.

Historia kar dla Biedronki za nieprzestrzeganie jasnej polityki cenowej

Problemy z uwidacznianiem cen w sieci Biedronka nie są nowością. Już w 2020 roku UOKiK nałożył na Jeronimo Martins Polska rekordową karę w wysokości 115 mln zł za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, związane z nieprawidłowościami cenowymi. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów potwierdził później zasadność tej kary, zobowiązując dodatkowo sieć do umieszczenia informacji dla klientów o ich prawach.

Wielokrotne naruszanie przepisów dotyczących uwidaczniania cen przez Biedronkę wskazuje na poważny problem w zarządzaniu tym obszarem działalności. Dla konsumentów jest to z kolei jasny sygnał, że nawet największe sieci handlowe nie są wolne od obowiązku przestrzegania prawa.

Ostatnie kontrole Inspekcji Handlowej w Biedronce oraz utrzymanie przez UOKiK decyzji o karze finansowej za nieprawidłowości w uwidacznianiu cen wskazują na konieczność stałej czujności konsumentów - szczególnie w dobie dynamicznie rosnących cen, transparentność i możliwość łatwego porównywania ofert mają kluczowe znaczenie.

Wprowadzone w 2023 roku nowe przepisy powinny skutecznie zniechęcać sprzedawców do zaniedbywania swoich obowiązków w zakresie uwidaczniania cen. Konsumenci powinni być świadomi swoich praw i zgłaszać wszelkie nieprawidłowości, co może przyczynić się do poprawy standardów na rynku handlu detalicznego w Polsce.