Strefy czystego transportu jeszcze w tym roku? Mamy komentarz ministerstwa
Czy już wkrótce do centrów dużych polskich miast będą mogły się przedostać wyłącznie pojazdy elektryczne, wodorowe i napędzane gazem ziemnym? To bardzo prawdopodobny scenariusz. Redakcja Biznes Info zwróciła się do resortu klimatu i środowiska z pytaniem o losy Stref Czystego Transportu. Ich powstanie utrudni wjazd do centrum autom zanieczyszczającym powietrze.
Kiedy zostaną wprowadzone regulacje dotyczące Stref Czystego Powietrza
Gdzie będą one obowiązywać
Co wprowadzenie takich stref oznacza dla kierowców
Strefy czystego transportu jeszcze w tym roku?
Złe wieści dla posiadaczy kopcących samochodów. Wygląda na to, że dużo szybciej niż się wydawało będą oni mieli poważne problemy z dostaniem się do centrów dużych miast.
Jeszcze pod koniec 2020 roku „Dziennik Gazeta Prawna” informował, że przygotowywana przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska regulacja dotycząca tzw. Stref Czystego Transportu (jest ona elementem nowelizacji ustawy o elektromobilności), zakłada, że gminy od 2021 roku będą mogły tworzyć obszary, do których nie będą mogły wjeżdżać pojazdy zanieczyszczające powietrze. Wstęp miałyby jedynie auta elektryczne, wodorowe i napędzane gazem ziemnym.
Pierwotne plany zakładały, że dopiero za 10 lat Strefy Czystego Powietrza miałyby być obowiązkowe w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców. Jak ujawnił jednak kilka tygodni temu portal tvn24.pl, plany w tym zakresie się zmieniły i obowiązek utworzenia takich stref zostanie nałożony na duże miasta jeszcze w tym roku.
Redakcja Biznes Info zwróciła się do Ministerstwa Klimatu i Środowiska z pytaniem o to kiedy konkretnie regulacje dotyczące Stref Czystego Powietrza zostaną wprowadzone.
- Ministerstwo Klimatu i Środowiska planuje wprowadzić nowe regulacje dotyczące Stref Czystego Powietrza wraz z ustawą w drugiej połowie roku. Nie jest przewidywane odroczenie wejścia w życie dla tych przepisów – informuje naszą redakcję Wydział Komunikacji Medialnej resortu.
Ministerstwo w komentarzu przesłanym Biznes Info podkreśla, że Strefy Czystego Powietrza będą obowiązkowe „jedynie w tych miastach o liczbie mieszkańców powyżej 100 tys., w których Główny Inspektor Ochrony Środowiska stwierdzi średnioroczne przekroczenie poziomu zanieczyszczeń dwutlenkiem azotu”. Pozostałe miejscowości, niezależnie od wielkości, będą miały możliwość tworzenia stref.
- Strefy czystego transportu są jednym z wielu instrumentów mogących wpłynąć na jakość powietrza w miastach. Wprowadzenie stref wraz z wykorzystaniem innych instrumentów, takich jak: niskoemisyjny miejski transport publiczny, inteligentne systemy zarządzania ruchem, czy budowa parkingów park&ride, możne znacząco wpłynąć na jakość powietrza w miastach –podkreśla resort.
Jak podawał kilka tygodni temu portal tvn24.pl Strefy Czystego Powietrza w pierwszej kolejności miałyby obowiązywać w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu oraz w Katowicach. Co istotne, miasta będą miały 1,5 roku na stworzenie tych obszarów.
Kto będzie mógł wjechać do centrum?
Zapytaliśmy Ministerstwo Klimatu i Środowiska czy stworzenie takich stref sprawi, że posiadacze starszych, trujących samochodów, nie będą mieli żadnych szans na dostanie się na teren strefy? Resort podkreśla, że zgodnie z ustawą, wjazd będzie możliwy dla pojazdów elektrycznych, wodorowych i napędzanych gazem ziemnym. Ewentualne wyjątki mają leżeć po stronie samorządów.
- Chcemy, by to władze lokalne określały zasady funkcjonowania stref czystego transportu, w tym także wskazywały, jakie pojazdy będą zwolnione od zakazu wjazdu do strefy. Ustawowo z zakazu zwolnione będą jedynie pojazdu elektryczne, wodorowe i napędzane gazem ziemnym. Rada gminy, w uchwale ustanawiającej strefę czystego transportu, może dopuścić poruszanie się po tej strefie inne pojazdy np. napędzane gazem LPG lub hybrydowe – wyjaśnia Wydział Komunikacji Medialnej resortu klimatu i środowiska.
Byłeś świadkiem ciekawego zdarzenia? Masz interesujące zdjęcia lub filmik? Podziel się z nami wysyłając na [email protected]