Szwedzki gigant przejmuje wielką fabrykę w Polsce. Wiadomo, co czeka pracowników

Ogromna szwedzka firma ogłosiła przejęcie jednego z działów dużego zakładu produkcyjnego w Polsce. Już wiadomo, jaki będzie dalszy los pracowników, którzy pozostawali na swoich stanowiskach w fabryce. Transakcja odbyła się w cieniu wcześniejszego skandalu przejmowanej firmy.
Szwedzka firma przejmuje fabrykę w Polsce
Na rynku trwają intensywne przetasowania między przedsiębiorstwami. Kolejne firmy ogłaszają upadłość, jednak zazwyczaj znajdują się chętni do przejmowania takich biznesów, a następnie wyciąganie z nich potencjału, który zatracił się gdzieś po drodze.
Zawsze w obliczu takich wiadomości zastanawiamy się, jaki będzie los pracowników, którzy nagle muszą dostosować się do nowych warunków i odnaleźć się w niejako narzuconej im rzeczywistości. Nie inaczej jest w tym przypadku, bo zmiany dotknęły aż 260 osób. Przedstawiciele szwedzkiego giganta poinformowali, jakie są ich dalsze plany na funkcjonowanie fabryki.

Gigant ze Szwecji przejął jedną z gdańskich fabryk
Scania ogłosiła przejęcie Działu Przemysłowego Northvolt Systems, w tym zakładu produkcyjnego w Gdańsku oraz centrum badawczo-rozwojowego w Sztokholmie. Zakład funkcjonujący w Polsce specjalizuje się w produkcji systemów bateryjnych, wykorzystywanych m.in. w budownictwie, górnictwie i logistyce.
Sara Hermansson, szefowa Scania Power Solutions, podkreśliła, że przejęcie ma za zadanie przede wszystkim wzmocnienie podejścia modułowego firmy, oraz wsparcie rozwoju kompleksowych rozwiązań elektrycznych dla zastosowań terenowych. Scania chce także transformacji klientów i zbudowania zrównoważonego systemu transportowego, co podkreślał Jonas Hernlunda z działu Scania Ventures.
Northvolt Systems Industrial ogłosił upadłość w marcu 2025 roku. Firma próbowała jeszcze sprzedać część swoich aktywów w celu ratowania głównej działalności – produkcji ogniw bateryjnych do samochodów elektrycznych, jednak pod koniec lutego w Szwecji wybuchł skandal wokół firmy. Reportaż śledczy pod tytułem "Gdzie są baterie?", przeprowadzony w fabryce Northvolt w Skelleftea na północy kraju wykazał, że nie udało się wytworzyć ani jednej całkowicie szwedzkiej baterii.
W bateriach Northvolt montowanych w ciężarówkach Scania najważniejszy komponent, katoda, jest sprowadzany z Chin - podkreślili dziennikarze SVT.
Przedstawiciele firmy przedstawili informacje na temat dalszych losów pracowników z fabryki w Gdańsku. Już wiadomo, do czego zostaną zobowiązani.
Zobacz też: Zmiana godzin otwarcia Biedronki przed Wielkanocą. Klienci muszą to wiedzieć
260 pracowników musi dostosować się do nowych warunków
Transakcja objęła część działalności Northvolt w Polsce. Niezależnie od jej przebiegu, Northvolt Poland prowadzi rozmowy dotyczące sprzedaży drugiej części operacji – fabryki systemów magazynowania energii zlokalizowanej w pobliżu Portu Gdańsk.
Jestem dumny, że Scania dostrzegła potencjał naszego zespołu i doceniła kompetencje oraz zaangażowanie naszych pracowników. Dzięki tej akwizycji będziemy mogli dalej rozwijać w Gdańsku nowoczesne technologie bateryjne i produkty, które trafiają do klientów nie tylko w Europie, ale także na rynki tak odległe jak Australia czy Kanada – podkreśla Robert Chryc-Gawrychowski, prezes Northvolt Poland.
Pracownicy zatrudnieni w polskim zakładzie łącznie około 260 osób, będą kontynuować swoją pracę w nowej strukturze, natomiast przejęty dział stanie się niezależnym podmiotem w ramach Scania Ventures. Będzie jednak ściśle współpracować z działem Power Solutions.
Transakcja ta gwarantuje ciągłość działalności zakładu w Gdańsku oraz stwarza solidne podstawy do jego dalszego rozwoju - poinformowała w odpowiedzi dla money.pl rzeczniczka Northvolt w Gdańsku.





































