Tak zmieniają się świąteczne wydatki. Polacy sięgną głębiej do kieszeni
Nadchodzące święta Bożego Narodzenia zapowiadają się jako okres wzmożonej konsumpcji w całej Europie. Mastercard Economics Institute sprawdził, ile pieniędzy w tym roku wydadzą Polacy. Wiadomo, jak zmienią się nasze świąteczne wydatki w porównaniu do lat poprzednich.
Na święta wydamy więcej, niż rok temu
Pomimo globalnych wyzwań ekonomicznych, konsumenci w Polsce i innych krajach europejskich wykazują coraz większą skłonność do wydatków. Wzrost płac, który w Polsce przekroczył wzrost inflacji, znacząco poprawił siłę nabywczą Polaków. Dodatkowo historycznie niskie bezrobocie w Europie sprzyja zwiększeniu wydatków konsumpcyjnych.
Tegoroczne święta zapowiadają się jako okres rekordowych wydatków w całej Europie. Nie inaczej będzie w Polsce. W tym roku wydamy widocznie więcej, niż w 2023.
Oburzające praktyki w sanatoriach. Resort zapowiada kontrole, szykują się ważne zmianyPolacy nie zostaną w tyle
Z najnowszej analizy Mastercard Economics Institute wynika, że wydatki Europejczyków w okresie świątecznym 2024 roku mają wzrosnąć o 2,9 proc. w porównaniu do roku 2023. Polacy, z kolei, planują wydać na prezenty i świąteczne przygotowania aż o 6,4 proc. więcej niż w 2023 roku, ustępując jedynie Węgrom, gdzie wzrost ten ma osiągnąć 7,7 proc.
Po silnym ożywieniu w ostatnich latach, wskaźnik zaufania polskich konsumentów w trzecim kwartale 2024 roku osiągnął -0.2 proc. Dla porównania w analogicznym okresie 2022 r. wynosił on -18.5 proc. – czytamy w analizie Mastercard Economics Institute.
To wyraźny sygnał, że Polacy czują się bardziej pewnie co do swojej sytuacji finansowej i są skłonni do większych wydatków. Jak wylicza Natalia Lechmanova, główna ekonomistka w Mastercard Economics Institute, najwięcej wydamy na modę, elektronikę oraz kosmetyki.
Europejscy konsumenci wchodzą w sezon świąteczny 2024 z większym optymizmem niż w ubiegłym roku, choć wciąż zachowują ostrożność w kwestii wydatków. Najpopularniejsze pod względem przewidywanych wzrostów sprzedaży będą kategorie prezentowe takie jak moda, kosmetyki i elektronika. Obserwujemy duże zainteresowanie ofertami z okazji Black Friday, które pozwalają konsumentom maksymalizować wartość zakupów – tłumaczy ekspertka.
Wydamy więcej, ale z głową
Ten optymistyczny trend jest wynikiem kilku czynników. Stopa bezrobocia w Europie utrzymuje się na historycznie niskim poziomie, a inflacja wykazuje tendencję spadkową. W Polsce dodatkowo wzrost płac (10,3 proc.) przekroczył wzrost inflacji (4,2 proc.), co przełożyło się na zwiększenie siły nabywczej Polaków i sprzyja większej skłonności do konsumpcji.
Zauważalny jest również wzrost zaufania konsumentów. Jego wskaźnik w trzecim kwartale 2024 roku osiągnął -0,2 proc., co stanowi znaczną poprawę w porównaniu do analogicznego okresu 2022 roku, kiedy wynosił -18,5 proc. Oznacza to, że Polacy są bardziej skłonni do podejmowania decyzji zakupowych. Mimo to, konsumenci wciąż zachowują ostrożność i szukają okazji, aby zmaksymalizować wartość swoich zakupów, na przykład korzystając z rozmaitych promocji w sklepach internetowych.