Handel to jeden z podstawowych procesów gospodarczych, polegający na wymianie towarów pomiędzy uczestniczącymi podmiotami. Narzędziem pośredniczącym w handlu są pieniądze, choć w dawnych czasach na porządku dziennym był handel wymienny, czyli barter.
Możemy wyróżnić kilka rodzajów handlu, gdzie najpowszechniejszy we współczesnym świecie jest podział na handel detaliczny i handel hurtowy. Coraz większą popularnością cieszy się także handel elektroniczny (internetowy), który pomimo zaangażowania dodatkowego pośrednika (kuriera) często stanowi znacznie tańszą opcję od handlu tradycyjnego. W stale zmieniającym się świecie dążącym do globalizacji różnych procesów, istotny jest także handel międzynarodowy.
Z punktu widzenia jednostki, handel w Polsce charakteryzuje się łatwą dostępnością towarów i ich szerokim asortymentem, właściwym dla kraju pierwszego świata. Większość sektorów gospodarki jest pozbawiona bezpośredniej ingerencji państwa, które ogranicza się wyłącznie do określania stawek podatkowych.
Ceny w Polsce na pewno są tematem budzącym burzliwe dyskusje – trzeba jednak wiedzieć, że ich poziom uzależniony jest od wielu czynników – tak zewnętrznych (np.: ceny importowanych półproduktów), jak i wewnętrznych (np.: inflacja czy podatki). Odpowiednia polityka rządu na pewno mogłaby w znaczny sposób wpłynąć nie tylko na niższe ceny, ale i wyższe wynagrodzenia Polaków, a więc i większą ich siłę nabywczą.
Oprócz wewnętrznej kondycji rodzimego rynku, warto na polski handel (import i eksport) spojrzeć również z punktu widzenia makroekonomicznego, a być może i również geopolitycznego – szacując bilans handlowy kraju i oceniając naszych najważniejszych partnerów zagranicznych.
Jak wynika z najnowszych danych zbiorczych, pochodzących z 2022 roku, bilans handlowy Polski jest ujemny. Wartość eksportu z Polski oszacowano na 360,5 mld USD, natomiast importu na 381,2 mld USD.
Najważniejszym partnerem Polski od wielu lat pozostają Niemcy, gdzie wartość eksportu w pierwszej połowie 2023 roku wyniosła aż 264,5 miliarda złotych. Na drugim miejscu znalazły się Czechy (59,4 mld zł), a na trzecim Francja (59,2 mld zł). Pierwszą piątkę zamyka Wielka Brytania (46,9 mld zł) i Włochy (44,2 mld zł).
W przypadku importu sprawa wygląda nieco inaczej, choć na pierwszej pozycji nadal znajduje się nasz sąsiad zza Odry, gdzie wartość importu wyniosła 181,1 miliarda złotych. Na drugim miejscu zaś znalazły się Chiny, skąd zakupiliśmy towary za 123,3 miliarda złotych. Podium zamknęły Włochy z wynikiem 44,3 miliarda złotych. Czwarte miejsce przypadło Stanom Zjednoczonych (39,3 mld zł), a piąte Holandii (35,2 mld zł).
Pokaż więcej
Z roku na rok wzrasta liczba osób decydujących się na zakup nieruchomości poza granicami Polski. Polacy stale poszukują alternatyw dotyczących metod inwestycji i sposobów na dywersyfikację finansów, a za jeden z takich sposobów można określić zakup domu bądź mieszkania w egzotycznych zakątkach świata. Jednym z krajów, w którym Polacy lokują swoje oszczędności, jest Tajlandia.
Od początku roku cena ropy naftowej posiada 10 procentowy wzrost, niezależenie od faktu, że Organizacja Krajów Eksportujących Ropę Naftową (skr. OPEC) od drugiego kwartału ubiegłego roku konsekwentnie podtrzymuje prognozy dotyczące niedoborów surowca, które przewiduje się na następne dwa lata. Prognozowane niedobory, w porównaniu do sytuacji sprzed kilku lat, wyglądają co najmniej niepokojąco i zmusi wiele państw do wykorzystywania swoich dodatkowych zasobów ropy.
Pomidory w polskich marketach zbadane. Najpopularniejsze sieci dyskontów, dystrybuujące pomidory z importu, trafiły pod lupę naukowców z Fundacji Pro Test. W którym sklepie pomidory są najzdrowsze: Aldi, Auchan, Dino, Kaufland?
Od dłuższego czasu zauważalne jest, że Polacy przywykli do handlu elektronicznego, ale jednocześnie liczy się dla nich kupowanie na własnych warunkach. Z badań zrealizowanych przez Autopaya, pod tytułem ,,Finanse w czasach niepewności’’ wynika, że nawet jeśli cena jest decydującym kryterium wyboru produktu, to Polacy rezygnują z zakupów, gdy nie znajdą swojej formy płatności.
Spółka Mirbud, działająca w branży budowlanej, ma teraz przed sobą trudny okres. Jej akcje spadły o ponad 5% na otwarciu notowań 13 maja z uwagi na pożar przy ul. Marywilskiej 44. Właściciel spółki Marywilska 44, którą jest właśnie Mirbud, poinformował w swoim pierwszym komunikacie o tym, że hale były ubezpieczone i jest zamiar ich odbudowania, co jest szczególnie istotne dla najemców, prowadzących w większości jednoosobowe działalności gospodarcze.
W połowie kwietnia cena za tonę kakao na światowych giełdach przekroczyła 11 tys. dolarów, co było wyższe od wcześniejszych prognoz ekspertów, które oscylowały wokół 7 tysięcy dolarów. Według nich, jeszcze w tym roku cena za tonę kakao może wzrosnąć powyżej 13 tys. dolarów, a nawet zbliżyć się do poziomu 15. tys. Niemniej jednak istnieją ostrzeżenia, że niedobór surowca na światowych rynkach może sięgnąć nawet 374 tysięcy ton w ciągu roku. Jeżeli ten scenariusz się spełni, to polscy konsumenci odczują to w swoich portfelach, nie tylko podczas zakupów słodkich produktów.
Tragedia, która wydarzyła się kilka dni temu na Marywilskiej, stwarza pole do dyskusji na temat ubezpieczenia obiektów handlowych. Mimo edukowania ludzi w tym aspekcie przedsiębiorcy nadal często oszczędzają na indywidualnym ubezpieczeniu.
Dyskonty w Polsce stały się już przedmiotem zbiorowej wyobraźni; najpierw cenowa wojna z Lidlem, teraz za długie paragony. Konsumenci obu dyskontów próbują ustalać reguły gry. Co na to firma?
Niedziele handlowe, wprowadzone w 2018 r. przez rząd Prawa i Sprawiedliwości, po 6 latach wciąż nie zostały przez rynek i opinię publiczną zaakceptowane. Wolne od handlu niedziele dzielą Polaków niemal na pół, a długi w sektorze handlu rosną.
18 kwietnia w Warszawie Lisek.App zorganizowała uroczystą galę, podczas której po raz pierwszy w historii polskiego q-commerce wręczono prestiżowe nagrody Złote Lisy. Wyróżnienia te trafiły do zespołów marek Bacardi, Carlsberg i Unilever za ich innowacyjne, efektywne i kreatywne podejście do marketingu w dynamicznie rozwijającej się branży błyskawicznych zakupów.
Przez lata rynek marketów w Polsce uległ ogromnym zmianom, choć przez rozciągnięcie kolejnych zmian w czasie mogło to ujść uwadze wielu konsumentów. Gdy jednak podsumujemy grupy kapitałowe, które zdecydowały się opuścić Polskę, okazuje się, że doszło do małej rewolucji.
Grupa MarTech & e-commerce connected Salestube nawiązała współpracę z Notino, największym beauty e-shopem w Europie, w zakresie usług MarTech. W ramach umowy Salestube dostarczy klientowi licencję na Google Analytics 360 oraz zapewni wsparcie analityczne ze strony ekspertów w dziedzinie Web Analytics i Data Science.
Biedronka cieszy się ogromną popularnością w Polsce. Uwielbiany sklep zaskoczył swoich klientów masą wyjątkowych promocji, obok których ciężko przejść obojętnie. Tylko w tym tygodniu w supermarkecie można dorwać mnóstwo przydatnych produktów w niskich cenach.
Operator sieci SPAR Polska, firma SPAR Group, planuje sprzedać wszystkie sklepy, którymi obecnie zarządza. Informacja ta pojawiła się w rocznym raporcie firmy, cytowanym przez portal Wiadomości Handlowe. Aktualnie firma zarządza ponad 200 lokalami, a zmiana właściciela ma nastąpić do zakończenia roku finansowego, czyli do 30 września 2024 roku.
Firma eCommerce Factory rozbudowuje swoje portfolio marek okularowych. Spółka zdecydowała się na zakup marki Gepetto, która funkcjonowała na rynku od 2013 roku i jako pierwsza wprowadziła do oferty drewniane okulary przeciwsłoneczne i korekcyjne.
Nadszedł czas na powrót szklanych wazonów z czasów PRL. Wyrabiane w polskich hutach szkła perełki na nowo podbijają serca starszych i młodszych estetów, którzy gorączkowo przeszukują strychy i piwnice. Ci, których poszukiwania są bezowocne, polegać mogą już tylko na sklepach vintage, bazarkach i internetowych aukcjach. Tam jednak zostawić można sporą część miesięcznego budżetu. Skarby z PRL znów są w cenie.
Znana w Polsce sieć marketów ogłosiła, że zlikwiduje 26 swoich placówek na terenie całego kraju. Najpóźniejszym terminem zamknięcia tych sklepów jest koniec lutego. Jak nietrudno się domyślić, za zamknięciami placówek podąża również redukcja zatrudnienia.
Nadchodzą wielkie zmiany w asortymencie, jaki będą mogły oferować sklepy. Ministerstwo Zdrowia postanowiło bowiem ograniczyć asortyment, który będzie dostępny w sprzedaży. Ujawniono nawet termin wprowadzenia przepisów. Wiadomo też, w kogo najbardziej uderzą zapowiadane zmiany.
SECO/WARWICK, pierwszy wybór wśród producentów pieców do obróbki cieplnej metali i metalurgii próżniowej podsumowuje rok 2023. Dynamiczny wzrost sprzedaży w segmencie pieców próżniowych, dwukrotne zwiększenie powierzchni produkcyjnej, a także intensyfikacja działań operacyjnych w Azji to kluczowe zdarzenia 2023 r.Grupa SECO/WARWICK to dziś spółki zlokalizowane na trzech kontynentach w pięciu krajach. To ponad 4000 wdrożonych rozwiązań w pięciu technologiach produktowych. To także ponad 850 pracowników, dwa centra R&D (w Polsce i Stanach Zjednoczonych) i klienci z ponad 70 krajów na całym świecie. SECO/WARWICK jest globalnym liderem technologii obróbki cieplnej i metalurgii, dla którego rok 2023 był czasem dużych inwestycji, które przełożą się na zwiększanie zysków i rentowności w kolejnych latach.Podsumowaliśmy pierwsze trzy kwartały 2023 roku i notujemy wysoką aktywność klientów w branży metalurgii tytanu, a także narzędziowej, motoryzacyjnej i lotniczej. Sprzyja nam dobra sytuacja w USA - korzystny wpływ m.in. reshoringu, trendu „made in USA”. W Indiach przygotowaliśmy się do rozwoju działalności montażowej, a spółka chińska rozszerzyła swoją ofertę o nowe linie produktowe. Co ważne, wdrożyliśmy nową strategię dla Grupy, która pozwoli na osiągnięcie, do roku 2026, dwukrotnie wyższej dynamiki wzrostu sprzedaży niż w scenariuszu „organicznym”. Dzięki inicjatywom strategicznym możliwe będzie osiągnięcie wzrostu przychodów o ok. 360 mln PLN w porównaniu z rokiem 2022, w tym ok. 180 mln PLN dodatkowych przychodów wobec scenariusza rozwoju „business as it is” - CAGR 2022-2026 przychodów w scenariuszu strategicznym +12,1%. To optymistyczne, ale jednocześnie bardzo realne założenia – podsumował Sławomir Woźniak, Prezes Grupy SECO/WARWICK.
Sieć sklepów Żabka wydała pilną wiadomość w sprawie jednego z dostępnych do tej pory produktów. Klienci posiadający ten produkt powinni go nie spożywać, a najlepiej wyrzucić bądź zniszczyć.
Dwa lata temu, rosyjska sieć twardych dyskontów musiała wycofać się z Europy Zachodniej. Powodem była kiepska sytuacja handlowa firmy po rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Teraz jednak wraca pod inną nazwą, co wywołało spore kontrowersje.
W polskiej sferze internetowej pojawiła się lista, która wzbudziła spore emocje wśród części internautów. Wielu z nich zdecydowało się na drastyczne kroki wobec pozycji znajdujących się na niej. Co więcej, jeden z przedstawicieli obecnego rządu potwierdził część informacji znajdujących się na liście. O co chodzi?
Połowa lutego oznacza, że koniec sezonu grzewczego zbliża się małymi krokami. Niektórzy kupują jeszcze węgiel, aby być zaopatrzonymi w razie niespodziewanych spadków temperatury czy ataków zimy. Ile konkretnie trzeba zapłacić za tonę w ostatnich dniach?
Rzadko kiedy nagrania ze sklepów biją rekordy popularności, zwłaszcza w takim stopniu. Wideo z jednego ze sklepów sieci Lidl przebiło jednak dotychczasowe oczekiwania i robi furorę w sieci. Komentarze internautów pod samym filmem są bezcenne.
Konflikt między dwoma największymi dyskontami w Polsce przybiera na sile. Dotychczasowe etapy ograniczały się do ogłaszania zwycięstw w gazetkach i wysyłaniu SMS-ów do klientów. Teraz jednak Biedronka postanowiła odgryźć się Lidlowi w nieco inny sposób.
Biedronka postanowiła mocno zaskoczyć swoich klientów z okazji Walentynek. Tylko w środę 14 lutego w sklepach sieci obowiązują specjalne oferty, przygotowane właśnie na święto zakochanych.
Specjalne oferty na Walentynki są już tradycją w polskich sklepach. O okazjach wprowadzanych przez sprzedawców przy nekropoliach mało kto jednak słyszał. Czyżby święto zakochanych stanowiło dodatkową okazję do przyciągnięcia klientów?
Wchodzące w życie przepisy unijne narobią sporo kłopotów tym, którzy handlują na portalach internetowych. Najnowsza dyrektywa unijna zezwala fiskusowi nie tylko na prześwietlanie platform do handlu, ale również nakłada na sprzedawców oraz same portale sporo obowiązków.