Jak zakładać działalność jednoosobową w Polsce, sprawdź wiecej na biznesinfo.pl
Firmy z każdej niemal już branży coraz częściej wymagają od swoich pracowników, aby założyli własną działalność gospodarczą i kontynuowali współpracę w formule samozatrudnienia. Dla pracownika takie rozwiązanie również może być korzystne. Samozatrudnienie to praca wykonywana przez osobę fizyczną we własnym imieniu i na własny rachunek, ale na rzecz jednego lub kilku zleceniodawców. Najczęściej przybiera formę tzw. jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG), która wymaga wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Coraz częściej zdarza się, że takiej formy wymagają od swoich pracowników pracodawcy. Pozwala im ona na ograniczenie kosztów związanych z obsługą kadrowo-płacową, zlecanie samozatrudnionemu dowolnej liczby czynności bez dodatkowych kosztów (jeżeli pracodawca chce zawrzeć ze swoim pracownikiem umowę zlecenie lub o dzieło, musi zapłacić od nich dodatkowe składki ZUS), nie musi dbać o obowiązki wobec pracownika wynikające z Kodeksu Pracy (o ile, rzecz jasna, w umowie nie zostały one zapisane). Jeżeli firma zlecająca usługę jest płatnikiem podatku VAT, od faktury uzyskiwanej od samozatrudnionego tego podatku nie płaci (jej kosztem jest zatem kwota netto).