BiznesINFO.pl Polska i Świat Idą zmiany w ustawie dotyczącej telewizji, chodzi o reklamy. Najbardziej skorzysta TVP
wikipedia/Adrian Grycuk

Idą zmiany w ustawie dotyczącej telewizji, chodzi o reklamy. Najbardziej skorzysta TVP

9 września 2020
Autor tekstu: Radosław Święcki

Ministerstwo idzie na rękę TVP 

Dotychczasowe przepisy, jak przypomina Gazeta.pl zakładają, że przerwy reklamowe mogą trwać maksymalnie 12 minut w ciągu jednej godziny zegarowej. Nowelizacja ustawy o radiofonii i telewizji, która została przygotowana przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przewiduje uelastycznienie emisji bloków reklamowych. - Zakłada się podział doby na trzy przedziały czasowe, z czego dwa zawierały będą ilościowe ograniczenia emisji reklam (pora nocna 24.00-6.00 jest czasem niskiej oglądalności; utrzymywanie limitów reklamowych w tym czasie nie ma uzasadnienia) - czytamy w projekcie noweli, której treść przytacza Gazeta.pl.

Zgodnie z projektem w pierwszym przedziale (6.00-18.00) bloki reklamowe mogą zajmować maksymalnie 144 minut (20 proc. czasu), zaś w przedziale drugim (18.00-24.00) maksymalnie 72 minuty (20 proc. czasu). Z kolei w trzecim przedziale (od północy do 6.00 rano) przerwy reklamowe mogą trwać dowolnie długo.

Resort kultury podkreśla, że nowela nie przyczyni się do znaczącego zwiększenia przychodów nadawców telewizyjnych, ale mogą "pozwolić na zahamowanie spadku udziału reklamy telewizyjnej w całkowitym rynku reklamy i utrzymanie dotychczasowego niewielkiego rocznego wzrostu przychodów nadawców telewizyjnych".

Nowe przepisy co prawda dotyczą wszystkich nadawców, nie ulega jednak wątpliwości, że ich największym beneficjentem będzie TVP. Jak wiadomo nadawca publiczny - w odróżnieniu od stacji komercyjnych - nie może przerywać emitować w trakcie swoich programów bloków reklamowych (poza nielicznymi wyjątkami jak np. transmisje meczów piłki nożnej). W związku z tym podczas trwania programu czy filmu kanały TVP nie są w stanie w pełni wykorzystać wspomnianego 12-minutowego limitu reklamowego w każdej godzinie zegarowej, choć już jakiś czas temu publiczny nadawca znalazł sposób na umieszczanie reklam w trakcie programów rozrywkowych - po prostu podzielił go na dwie części (taki trik zastosowano np. przy programie “The Voice of Poland”).

Za sprawą noweli przygotowanej przez ministerstwo kierowane przez Piotra Glińskiego, jak zauważa portal TVP nie będzie już musiała tracić cennego czasu reklamowego i w przedziale czasowym o najwyższej oglądalności (18.00-24.00) będzie mogła odpowiednio wydłużyć bloki reklamowe pomiędzy kolejnymi propozycjami programowymi.

Obserwuj nas w
autor
Radosław Święcki

Redaktor Biznesinfo. Absolwent dziennikarstwa na UW. Wielbiciel politycznych biografii i zagranicznych stacji radiowych (zwłaszcza w językach, których nie rozumiem). Przed BiznesInfo związany z B2-biznes.pl, Forum Samorządowe i Magazynem THINKTANK.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: Dariusz.dziduch@iberion.pl
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat