Użytkownicy Spotify w niebezpieczeństwie. Cyberprzestępcy atakują, po tym poznasz, że padłeś ofiarą

Ofiarą cyberprzestępców tym razem padli użytkownicy jednego z najbardziej popularnych serwisów streamingowych, czyli Spotify. ”Przejęte konta na Spotify to coś więcej niż tylko dostęp do muzyki. To cenne źródło danych osobowych – od informacji płatniczych, przez historię słuchania, po powiązane profile w mediach społecznościowych” – alarmuje Kamil Sadkowski, analityk laboratorium antywirusowego ESET.
Spotify cieszy się ogromną popularnością wśród użytkowników serwisów muzycznych
Ze Spotify korzysta na świecie już ponad 675 mln użytkowników. Więcej, niż co trzeci korzystający z usługi płaci za nią, w ramach dostępnych abonamentów. W Polsce również odnalazło się mnóstwo wielbicieli tej aplikacji. Dużą zmianą w funkcjonowaniu serwisu było dodanie możliwości odsłuchiwania i dodawania podcastów, dzięki czemu liczba aktywnych użytkowników ponownie wzrosła.

Logując się do Spotify, przekazujemy swoje podstawowe dane wrażliwe, natomiast decydując się na wykupienie subskrypcji, do bazy danych trafiają także informacje o karcie płatniczej. To niestety generuje potencjalne zagrożenia, a jedno z nich właśnie się ziściło. Platforma została zaatakowana przez cyberprzestępców. Na czym polegał atak i po czym rozpoznać zagrożenie?
Zobacz też: Nawet 200 tys. zł bezzwrotnej pomocy. Termin mija 15 czerwca, potem pieniądze przepadną
Kultowa galeria znika z polskiego miasta po ponad 25 latach. Była jedną z pierwszych Skarbówka przypomina Polakom. W tym wypadku można odliczyć nawet 53 tys. złCyberprzestępcy próbują wykraść wrażliwe dane użytkowników
Spotify jest doskonałym celem dla cyberprzestępców z uwagi na to, że w bazie danych tej aplikacji zgromadzone są ogromne ilości danych użytkowników. Wśród nich znajdują się m.in. informacje płatnicze, historia słuchania, powiązanie z mediami społecznościowymi czy listy odtwarzania. Cyberprzestępcy wykorzystują personalne dane do wyłudzania dodatkowych informacji, kradzieży tożsamości lub przeprowadzenia ataków socjotechnicznych (np. poprzez wzbudzanie strachu).
Co więcej, zaatakowane konta mogą zostać użyte do sztucznego zawyżania liczby odsłuchów poszczególnych utworów, co skutkuje nieuczciwymi tantiemami, które mogą kosztować przemysł muzyczny miliardy dolarów rocznie.

Najczęściej stosowaną metodą przez oszustów jest phishing, czyli wysyłanie fałszywych wiadomości e-mail, które do złudzenia przypominają oficjalne powiadomienia od Spotify. Zwykle zaczynają się one od informacji o kłopotach z subskrypcją, np. „Metoda płatności odrzucona: subskrypcja zostanie anulowana”. Takie wiadomości bazują na emocjonalności, i mogą skłaniać użytkownika do nagłego działania, czyli kliknięcia w niebezpieczny link.
Istotne zagrożenie stanowią także nieoficjalne aplikacje, które obiecują użytkownikom darmowy dostęp do funkcji premium. To one mogą być skutecznymi nośnikami złośliwego oprogramowania, wyłudzającego dane. Aby uniknąć problemów, z aplikacji warto korzystać jedynie z oficjalnych źródeł, takich jak App Store, Google Play czy strona internetowa Spotify. Należy także aktualizować platformę do najnowszej wersji.
Złośliwe oprogramowanie może ukrywać się także w postaci rozszerzeń przeglądarki, których zapewnienia dotyczą ulepszenia jakości streamowanych utworów, lub możliwość pobierania treści offline. Z tego względu dobrze jest korzystać z antywirusa, który wykonuje skanowanie w czasie rzeczywistym.
Jak rozpoznać, że mogliśmy stać się ofiarą cyberprzestępców i jakie należy podjąć kroki, aby uratować swoje dane?
Jeśli zauważysz te sygnały, działaj szybko
Największym zagrożeniem dla użytkowników są niekontrolowane wycieki danych z popularnych serwisów, w wyniku których cyberprzestępcy zdobywają miliony loginów i haseł użytkowników. Aby skutecznie zadbać o bezpieczeństwo kont, wystarczy używać różnych haseł do różnych usług, najlepiej generowanych i przechowywanych przez menedżera haseł. Stosowanie uwierzytelniania wieloskładnikowego (MFA) również jest dobrym sposobem na ochronę danych.
Sygnałem o możliwym przejęciu konta są niespodziewane zmiany w ustawieniach lub subskrypcji – np. zmiana planu, adresu e-mail czy danych płatniczych. Wzmożoną czujność powinny wzbudzić także nietypowe aktywności w historii odtworzeń lub na playlistach, takie jak pojawienie się nieznanych wykonawców czy zniknięcie własnych list odtwarzania.
Niezbędnym krokiem będzie sprawdzenie listy urządzeń zalogowanych na koncie – obecność nieznanych sprzętów lub lokalizacji może świadczyć o włamaniu. Jeżeli zauważymy nagłe, niespodziewane wylogowywania, również może to świadczyć o tym, że ktoś postronny korzysta z konta. Jeśli widzimy niepokojące objawy, należy podjąć zdecydowane i szybkie kroki:
- Najpierw wyloguj się ze wszystkich urządzeń – możesz to zrobić w ustawieniach konta na stronie Spotify.
- Potem natychmiast zmień hasło na nowe, mocne i unikalne.
- Następnie sprawdź, jakie aplikacje zewnętrzne mają dostęp do Twojego konta – usuń te, których nie rozpoznajesz lub już ich nie używasz.
- Na koniec skontaktuj się z pomocą techniczną Spotify, aby zgłosić problem i poprosić o dodatkowe zabezpieczenia





































