Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > Walka ze smogiem w Krakowie. Najstarsze auta nie wjadą do miasta
Magdalena Madoń
Magdalena Madoń 24.11.2022 14:16

Walka ze smogiem w Krakowie. Najstarsze auta nie wjadą do miasta

Korek samochody Piotr Molecki/East News
East News

Radni w Krakowie podjęli uchwałę o Strefie Czystego Transportu (SCT). Oznacza to, że do miasta nie wjadą najstarsze samochody. To pierwsza taka strefa w Polsce.

Strefa Czystego Transportu w Krakowie

Jak podaje PAP, za ustanowieniem Strefy Czystego Transportu głosowało 24 radnych, 13 przeciw, 2 wstrzymało się od głosu, a 1 nie brał udziału w głosowaniu.

Strefa Czystego Transportu będzie obowiązywać na terenie całego Krakowa. To pierwsza taka strefa w Polsce. 

Wprowadzenie strefy obejmuje dwa etapy. Pierwszy z nich potrwa od lipca 2024 do 30 czerwca 2026 roku - do miasta nie zjadą najstarsze samochody, około i ponad 30-letnie. 

Do Krakowa wjadą pojazdy zasilane benzyną/LPG o minimalnej normie Euro 1. W przypadku diesla minimalna normą będzie Euro 2 ( dotyczy aut zarejestrowanych przed 1 marca 2023 roku). W przypadku aut zarejestrowanych po 1 marca 2023 roku auta będą musiały spełniać normę Euro 3 dla pojazdów zasilanych benzyną/LPG, a w przypadku diesli normę Euro 5.

Od 1 lipca 2026 roku ograniczeniom będą podlegać wszystkie pojazdy niezależnie od daty ostatniej rejestracji. Do Krakowa nie zjadą pojazdy benzynowe niespełniające wymogów emisyjnych Euro 3 (dotyczy to aut wyprodukowanych przed 2000 r.), w przypadku samochodów z silnikiem diesla chodzi o pojazdy wyprodukowane przed 2010 rokiem. 

Smog w Krakowie

Wiceprezydent Krakowa ocenił, że ta ustawa jest trudna, gdyż ogranicza prawo własności, jest jednak zgodna z prawem. Wiceprezydent podkreślił jednak, że jest ona potrzebna. Podkreślił, że Kraków włożył dużo wysiłku, by ograniczyć smog, problem jednak nadal istnieje. 

Radni zwracają jednak uwagę, że dla wielu osób ta uchwała będzie kłopotliwa, gdyż samochody będą musieli wymienić mieszkańcy Krakowa, a także osoby, które codziennie dojeżdżają do pracy. Kupno nowego pojazdu jest sporym wydatkiem. Na razie nie ma informacji o udzieleniu mieszkańcom jakiegokolwiek wsparcia w wymianie samochodów