Ważny komunikat PKO BP. Każdy klient powinien o tym wiedzieć
PKO Bank Polski przestrzega klientów w majówkę. “Nie trać czujności” - przekonują pracownicy banku i wymieniają szereg dobrych praktyk, które w trakcie majówki pozwolą zaoszczędzić kłopotów.
PKO Bank Polski: 5 zasad bezpiecznej majówki
Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski SA (PKO Bank Polski SA), największy bank uniwersalny w Polsce przestrzega swoich użytkowników: obniżony próg uważności, wynikający z długiego urlopu majowego, mogą wykorzystać cyberprzestępcy, którzy - w przeciwieństwie do nas - nie biorą wolnego. Bank punktuje 5 podstawowych zasad zabezpieczających transakcje w sieci:
- Zanim podasz kod BLIK, zweryfikuj nadawcę, rodzaj transakcji i jej kwotę,
- Nie otwieraj linków w SMS-ach, proszących o dopłatę lub zainstalowanie aplikacji (Uwaga! Niektóre SMS-y mogą do złudzenia przypominać oryginalne wiadomości operatorów czy firm kurierskich),
- Twórz długie i skomplikowane hasła. Uwzględnij w nich cyfry, litery (duże i małe),
- Uważaj na publiczne WiFi: ogranicz logowanie się do banku za pomocą otwartej sieci, nie zlecaj przez nie płatności,
- Weryfikuj, czy podający się za pracownika banku faktycznie nim jest - w przypadku Banku PKO SA, możesz to zrobić za pomocą aplikacji IKO.
Zobacz też: Klienci banków mogą mieć kłopoty, lepiej o tym pamiętać. Zacznie się już 2 maja
Nowa funkcja w Zdjęciach Google. To koniec z niemiłymi wspomnieniamiBank przestrzega. Co to jest spoofing?
Bank poświęca osobny fragment przestrogi na przekazanie klientom podstawowych informacji o tzw. “spofingu”, czyli telefonicznej metodzie oszustwa, która sprowadza się do podszywania przez przestępców pod inne osoby, firmy lub instytucje - w tym także banki.
Przez spoofing oszuści próbują wyłudzić Twoje dane, dzięki którym zyskają dostęp do Twojego konta w banku, tj.: login, hasło, kod SMS, numer PESEL lub seria i numer dowodu osobistego.
Jak to działa w praktyce? Na naszym telefonie wyświetla się numer zapisany w książce telefonicznej, albo numer przypisany konkretnej instytucji - np. bankowi. W rzeczywistości po drugiej stronie jest oszust, który przy pomocy kilku zręcznych pytań spróbuje np. wyłudzić dane
[…] oszuści mogą użyć różnych pretekstów, tj. awaria systemów, prowadzenie śledztwa przez policję lub zagrożenie utraty pieniędzy - wymienia bank.
Krótko mówiąc, każdy alarmistyczny pretekst powinien wzbudzić nasze podejrzenia.
Tego pracownik banku nigdy nie zrobi
W przypadku spoofingu trudno o odróżnienie realnego pracownika banku od oszusta. Dlatego bank punktuje podstawowe różnice: pracownik banku nigdy nie wykona żadnej z poniższych aktywności:
- Nie poprosi o “zdalny dostęp do Twojego komputera” ani o zainstalowanie dodatkowej aplikacji,
- Nie poprosi o podanie pełnego numeru PESEL ani dowodu osobistego,
- Nie poprosi o podanie danych do logowania do bankowości elektronicznej ani kodów autoryzacyjnych,
- Nie poprosi o podanie wygenerowanego w aplikacji kodu BLIK, ani numeru karty ani też kodu CVV/CVC (z tyłu karty płatniczej).