Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Technologie > Zacznie się już 1 kwietnia. Klientów dużego banku czekają zmiany, to zupełna nowość
Julia Czwórnóg
Julia Czwórnóg 23.03.2025 15:00

Zacznie się już 1 kwietnia. Klientów dużego banku czekają zmiany, to zupełna nowość

PKO BP
Fot. Arkadiusz Ziolek/East News

PKO BP wydał specjalny komunikat, za pośrednictwem którego poinformowano klientów o nadchodzących zmianach. Już za kilkanaście dni w ofercie banku wystartuje zupełnie nowa, dodatkowa usługa, która z pewnością będzie stanowiła ogromne ułatwienie dla większości użytkowników. Z nowego rozwiązania skorzystamy już od 1 kwietnia.

Użytkownicy PKO BP otrzymali dobre wieści

Ostatnie dni nie były najłatwiejsze dla klientów nie tylko PKO BP, ale również innych banków. Rozpoczął się czas prac technicznych, które wpływają na znaczne ograniczenie działania usług bankowości internetowej. Problemy dotyczyły głównie wykonywania operacji, takich jak przelewy czy płatności Blikiem. 

Bank PKO BP
Fot. Rakoon, CC0, via Wikimedia Commons

Na szczęście, tym razem możemy liczyć na znacznie lepsze wiadomości. Do PKO BP wchodzi zupełnie nowa usługa, która ma być "dodatkową, dobrowolną formą kontaktu". Na czym polegają nowości i kto skorzysta najbardziej?

Natalia Ziółkowska, Magdalena Chorzewska
Psychoterapeutka obala mity o millenialsach. Magdalena Chorzewska dla BiznesInfo: „Chcesz awansować? Nie czekaj na wieczne nigdy”
Setki nowych etatów jeszcze w tym roku. Jest zapowiedź ministra, trzeba uszczelnić granicę Zmiana terminów wypłat trzynastych emerytur. ZUS ujawnia szczegóły, oto harmonogram

PKO BP wprowadza innowacyjną usługę

Klienci PKO BP już niedługo będą mogli korzystać z zupełnie nowej opcji. Instytucja potwierdziła w oficjalnym komunikacie, że od 1 kwietnia możliwe będzie korzystanie z usługi e-Doręczenie, w ramach korzystania z usług bankowości internetowej. W informacji podkreślono, iż wprowadzenie nowej formy otrzymywania listów i wiadomości jest efektem wdrażania harmonogramu stosowania Krajowego Systemu Doręczeń Elektronicznych, oraz samej ustawy regulującej tę kwestię. 

e-doręczenia fot ARKADIUSZ ZIOLEK East News.jpg
Fot. ARKADIUSZ ZIOLEK/East News

Wdrożenie przez PKO BP e-Doręczeń to następny etap w zwiększaniu dostępu do usług cyfrowych w sektorze publicznym. Warto wiedzieć, że wysyłka dokumentów przez tę formę kontaktu z urzędem z reguły jest bezpłatna. Przewidziano jednak wyjątki. Jak będzie funkcjonować nowe rozwiązanie? Czy przewidziane są jakiekolwiek dodatkowe opłaty?

Zobacz też: GIS wydał pilne ostrzeżenie. W produkcie wykryto bakterię salmonelli

Tak będzie działać nowe rozwiązanie w PKO BP

PKO BP wydał specjalny komunikat informujący klientów o nadchodzących zmianach. Już za kilkanaście dni w ofercie banku wystartuje dodatkowa usługa. Otrzymamy możliwość odbierania pism urzędowych bez konieczności wychodzenia z domu, czy oczekiwania na listonosza.

Zgodnie z ustawą o doręczeniach elektronicznych od 1 kwietnia 2025 roku udostępnimy adres do e-Doręczeń. To dodatkowa, dobrowolna forma kontaktu. Adres do doręczeń elektronicznych opublikujemy na naszej stronie - czytamy w komunikacie PKO BP. 

Żeby skorzystać z nowej funkcji, nie wystarczy posiadanie tylko konta osobistego czy kredytu w banku. Obowiązuje standardowa ścieżka organizacji doręczeń elektronicznych. 

Żeby skorzystać z e-Doręczeń, musisz mieć adres oraz skrzynkę do doręczeń elektronicznych, które powiązane są z usługą kwalifikowaną. Usługa ta umożliwia korespondencję pomiędzy firmami, osobami fizycznymi i urzędami - dodaje PKO BP. 

Informacje przekazywane na oficjalnych stronach rządowych sugerują, że taka forma kontaktu z instytucjami publicznymi to przede wszystkim wygoda i komfort. List polecony z urzędu można bowiem odbierać przez internet bez konieczności pobrania awizo ze skrzynki i stania w kolejce na Poczcie Polskiej. Wysyłka dokumentów w takiej formie jest bezpłatna, ale są wyjatki:

Obywatele i firmy będą ponosić koszty korespondencji, jeżeli nie będzie w niej uczestniczyć podmiot publiczny, czyli np. między firmami czy między firmą a osobą fizyczną - czytamy na rządowej stronie z najczęściej zadawanymi pytaniami dotyczącymi e-Doręczeń. 

Co więcej, e-Doręczenia mogą być wykorzystywane w każdym procesie administracyjnym, sądowym i cywilnym, ponieważ są usługą zaufania. To oznacza, że są równoważne prawnie z tradycyjną przesyłką pocztową. Zarówno nadawca, jak i odbiorca są identyfikowani i nikt nie może przejąć ich adresów czy się pod nich podszyć. 

Zaufany dostawca usługi umożliwia pobranie dowodu wysyłania i doręczenia korespondencji. Sama usługa powinna być odpowiednio zabezpieczona, aby nikt nie mógł zmienić treści korespondencji w drodze między nadawcą a odbiorcą. 
Elektroniczny sposób odbierania urzędowych pism nie jest obowiązkowy dla obywateli nawet w przypadku, gdy dany urząd czy instytucja wdroży specjalną skrzynkę. Osoby prywatne mogą z powodzeniem zrezygnować z korzystania z systemu e-Doręczeń.