Stało się, musimy być gotowi na kolejny zakaz. A branża przyjmuje cios za ciosem
Z tego artykułu dowiesz się:
-
Do kiedy będzie obowiązywał zakaz lotów
-
Jakie państwa zakaz lotów obejmie
-
Jakie przewidziano wyjątki dot. zakazu lotów
Zakaz lotów do końca roku
Odzwyczailiśmy się nieco od nowych zakazów wprowadzonych przez rząd w związku z pandemią koronawirusa, tymczasem wczoraj w Dzienniku Ustaw opublikowano rządowe rozporządzenie dotyczące zakazu w międzynarodowym ruchu lotniczym. Zakaz wchodzi w życie w środę 9 grudnia, czyli w dniu dzisiejszym, co oznacza, że dotychczasowe rozporządzenie w sprawie zakazu lotów utraciło ważność we wtorek. Aktualny zakaz lotów będzie obowiązywał do 31 grudnia.
Projekt rozporządzenia w sprawie zakazu w ruchu lotniczym jak przypomina TVN 24 Biznes został przyjęty przez Radę Ministrów w trybie obiegowym w miniony poniedziałek.
Rozporządzenie, jak podaje Polska Agencja Prasowa zakłada, że od 9 grudnia do końca 2020 roku zostanie wprowadzony zakaz lądowania na polskich lotniskach i lądowiskach wpisanych do odpowiednich ewidencji samolotów wykonujących loty międzynarodowe. Chodzi jednak o te z lotnisk, które są położone na terytorium państw o współczynniku 440 zachorowań na 100 tys. mieszkańców w zakresie 14-dniowej skumulowanej liczby zachorowań na COVID-19.
Zakaz będzie dotyczył lotnisk położonych na terytorium: Bośni i Hercegowiny, Czarnogóry, Gruzji, Jordańskiego Królestwa Haszymidzkiego, Republiki Armenii, Republiki Kosowa, Republiki Macedonii Północnej i Republiki Serbii.
Zakaz jak podaje TVN 24 Biznes będzie również dotyczył Stanów Zjednoczonych Ameryki. Od tego zakazu są jednak dwa wyjątki - mowa tutaj o lotniskach położonych na terytorium dwóch konkretnych stanów, a chodzi mianowicie o Illinois i Nowy Jork.
Jakie wyjątki?
Poza wspomnianymi stanami z zakazu wyłączone są również państwa członkowskie Unii Europejskiej , Europejskiego Obszaru Gospodarczego, strefy Schengen oraz - w odniesieniu do Stanów Zjednoczonych Ameryki - wspomniane stany Illinois i Nowy Jork.
Zakaz lotów międzynarodowych, jak zauważa PAP, nie będzie stosowany także do części samolotów . Na liście znajdują się maszyny wykonujące rejsy międzynarodowe m.in. na zlecenie Prezesa Rady Ministrów; za zgodą Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego; realizowane na potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz wojsk obcych w rozumieniu ustawy z 23 września 1999 r.; wyczarterowane przed dniem wejścia w życie rozporządzenia na zlecenie organizatora turystyki lub podmiotu działającego na jego zlecenie.
Mało odstępstw od zakazu? Jest kolejny wyjątek. W Polsce będą mogły również lądować samoloty startujące „z lotnisk położonych na terytorium państw, które notyfikowały Rzeczypospolitej Polskiej wprowadzenie rozwiązań gwarantujących, że na pokład statku powietrznego będą przyjmowani wyłącznie pasażerowie, wobec których wykonano z wynikiem negatywnym test diagnostyczny w kierunku SARS-CoV-2”.
Przedłużenie zakazu lotów to bez wątpienia kolejna w ostatnim czasie zła wiadomość dla branży lotniczej. O jej trudnej sytuacji pisaliśmy m.in. TUTAJ.