Zara zamyka kolejne sklepy w Polsce. Hiszpańska marka zapowiada zmiany
Inditex to hiszpański holding odzieżowy. Najważniejszą marką koncernu jest Zara, jednakże największy dystrybutor ubrań na świecie posiada także inne marki. Mowa o Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home i Uterqüe. Okazuje się, że w ciągu 12 miesięcy firma postanowiła zlikwidować 3 salony Zary w Polsce. Wszystko przez nową strategię marki.
Nowa strategia hiszpańskiego giganta
Niedawno na łamach naszego serwisu informowaliśmy, że szefową całego koncernu została Marta Ortega Pérez, córka 87-letniego Amancio Ortegi, który w 1974 r. otworzył pierwszy sklep Zary. Nowa szefowa Inditexu chce, aby Zara nie kojarzyła się już z tzw. szybką modą. Jej strategia opiera się na dążeniu do stania się marką „premium”, która nie będzie dostępna dla wszystkich. Właśnie dlatego odzieżowy gigant stawia na powiększenie i odświeżenie najbardziej dochodowych sklepów, rozwijając jednocześnie sprzedaż internetową.
Znana sieć sklepów podjęła ważną decyzję. Dotyczy również PolskiZara zamyka sklepy w polskich miastach
Wirtualne Media podają, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy Inditex zdecydował o zamknięciu aż trzech sklepów w Polsce. Najpierw zlikwidowano sklep w Poznaniu i we Wrocławiu. Powołując się na sprawozdanie finansowe firmy, serwis informuje, że wkrótce zostanie zamknięty sklep Zary w największym centrum handlowym w Szczecinie. Wirtualne Media opisują, że to efekt nowej strategii przyjętej przez firmę. Najmniej dochodowe placówki są zamykane, a najbardziej strategiczne sklepy - remontowane i unowocześniane.
Świetne wyniki finansowe, strategia przynosi korzyści
Serwis dlahandlu.pl podaje, że w 2022 r. firma wygenerowała 6,04 mln zł zysku. Co więcej, jej przychody w porównaniu do ubiegłego roku wzrosły o 38 proc. netto - z 1 488,5 mln zł do 2 063,3 mln zł.
Inne marki borykają się z problemami
Nie tylko Zara zamyka swoje sklepy stacjonarne w Polsce. Kilka dni temu informowaliśmy, że H&M od kilku lat zmaga się z ogromnymi problemami finansowymi. Szukając oszczędności, szwedzki gigant zamyka swoje sklepy stacjonarne na całym świecie. Tłumaczy to zmianą nawyków zakupowych klientów. W 2022 r. H&M zwolnił niemal 1,5 tys. pracowników, a najmniej rentowne sklepy stacjonarne zostały pozamykane. W Polsce sieć ma około 200 placówek. Niedawno podjęto decyzję o zamknięciu pierwszego sklepu w Polsce. Mowa o H&M w Opolu, który istniał na rynku od 15 lat.