Zarządzanie asortymentem w sklepie wielkopowierzchniowym – o czym mowa w praktyce?
Duża konkurencja wśród sieci prowadzących działalność w placówkach wielkopowierzchniowych wymusza optymalne zarządzanie asortymentem w takich sklepach. Klienci muszą bez problemu odnajdywać produkty, ponieważ bezpośrednio wpływa to na ich decyzje zakupowe.
Z tego powodu zarządzanie asortymentem to kluczowa umiejętność kierownika lub właściciela sklepu, która może zwiększyć lub zmniejszyć dochody firmy. O czym mowa w praktyce? Podpowiadamy.
Optymalizacja sprzedaży w sklepach wielkopowierzchniowych
Przestrzeń, na której eksponowany jest produkt to jeden z najcenniejszych zasobów sklepu. Ze względu na to, że jest ona często ograniczona, a asortyment stale się powiększa, istnieje ryzyko zjawiska rywalizacji produktów o przestrzeń.
W związku z tym zadaniem kierownika jest dokonanie takiej aranżacji produktów, która będzie spełniała oczekiwania klienta i doprowadzi do wysokiej sprzedaży. Jest to ważne ze względu na to, że konsumenci decyzje o zakupie często podejmują dopiero kiedy widzą dany artykuł. Odpowiednia aranżacja i dobór produktów to kluczowy element marketingu sklepów wielkopowierzchniowych, gdzie ze względu na ograniczoną liczbę pracowników niektóre produkty muszą sprzedawać i promować się „same”.
Lokacja produktów na półkach
Sposób prezentowania produktów na półkach to jedno z najczęściej stosowanych przez sprzedawców narzędzi lokalnego marketingu. Operowanie ceną, stosowanie promocji i wydawanie gazetek takich jak https://gazetka-24.pl/kaufland to kolejne elementy strategii marketingowej.
Merchandising pozwala zwiększyć liczbę kupowanych w danej placówce sklepu produktów. Wykorzystuje się tutaj kilka zasad, między innymi prawej ręki. Oznacza ona, że konsument po wejściu do sklepu kieruje się na prawą stronę, do tego też częściej sięga po produkty prawą ręką. Przy zarządzaniu asortymentem w sklepie wielkopowierzchniowym należy pamiętać, by nie dopuścić do tego, żeby półki były puste, ponieważ jeżeli brakuje towaru, klient go po prostu nie kupi.
Na półkach musi być porządek, brak logiki w ułożeniu artykułów czy puste pudełka zniechęcą klienta do zakupu. Dotyczy to również prawidłowych cen. Jeżeli artykuły są opisane w nieprawidłowy sposób i konsument widzi inną cenę na półce, a inną przy kasie, najprawdopodobniej nie wróci do takiego sklepu.
Należy pamiętać również że klient jest przyzwyczajony do pewnego ułożenia produktów i układu placówki, dlatego nie powinno się zmieniać ekspozycji zbyt często.