Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > Żegluga śródlądowa ma wrócić do łask. Rzeki jak autostrady
Kamila Jeziorska
Kamila Jeziorska 14.05.2021 02:00

Żegluga śródlądowa ma wrócić do łask. Rzeki jak autostrady

pixabay, kropekk_pl
pixabay, kropekk_pl

Żegluga śródlądowa w Polsce ma ruszyć z kopyta. Rząd zapowiada niezwykłe inwestycje. Wiceszef resortu infrastruktury powiedział, że przygotowane są studia wykonalności na Wiśle i Odrze.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Czym są zapowiadane przez rząd projekty

  • Dlaczego rząd inwestuje w żeglugę śródlądową

  • Jakie były wcześniejsze zapowiedzi dotyczące żeglugi śródlądowej

Żegluga śródlądowa w Polsce

Polski rząd z rozmachem wchodzi w temat żeglugi śródlądowej i informuje o zbliżających się inwestycjach. Tym razem głos w sprawie zabrał wiceszef Ministerstwa Infrastruktury, który opowiedział o szczegółach projektu.

Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury poinformował o potwierdzeniu studium wykonalności dwóch dróg śródlądowych: Wiślańskiej Drogi Wodnej oraz Odrzańskiej Drogi Wodnej - podaje money.pl.

Podkreślił, że owe studium jest bardzo istotne z punktu widzenia kolejnych inwestycji zaplanowanych w ramach żeglugi śródlądowej. Wskazał, że te drogi to podstawa m.in.: stopni wodnych w Siarzewie, Malczycach, Lubiążu i Ścinawie.

Na ten moment nie można rozpocząć inwestycji ze względu na brak raportów dotyczących ich wpływu na środowisko. Wszak rząd nie chce powtórzyć scenariusza przekopu Mierzei Wiślanej, gdzie do tej pory słychać głosy sprzeciwu ekologów.

Żegluga śródlądowa niczym autostrady?

Wiceszef resortu podkreślił, że Polska jest już gotowa na złożenie wniosku do Unii Europejskiej o dofinansowanie na te inwestycje. Rząd chce wpisać drogi łączące Morze Bałtyckie m.in.: z Dunajem do unijnej bazy dróg śródlądowych.

Portal money.pl wylicza, że droga E30 będzie łączyła Morze Bałtyckie z Dunajem w Bratysławie. Z kolei E40 połączy Bałtyk i Morze Czarne, natomiast E 70 połączy Antwerpię w Belgii z litewską Kłajpedą.

Inwestycje w żeglugę śródlądową zapowiadane są przez rząd Zjednoczonej Prawicy od co najmniej kilku lat. Marek Gróbarczyk już w 2017 r. przedstawiał projekty z tym związane i informował o Odrzańskiej Drodze Wodnej.

Wówczas zapowiadał, że koszt inwestycji w zakresie żeglugi śródlądowej będzie wynosił ok. 70 mld zł. Na ten moment nie jest wiadome, czy koszt planowanych inwestycji się zmienił, jednakże warto wiedzieć, że w przypadku przekopu Mierzei Wiślanej rząd planował wydać 880 mln zł, a finalnie będzie to 2 mld zł.

Byłeś świadkiem ciekawego zdarzenia? Masz interesujące zdjęcia lub filmik? Podziel się z nami wysyłając na [email protected]