500 plus dla seniora. Trzeba spełnić warunki
Co zrobić, by otrzymać 500 plus? Komu przysługuje świadczenie i jak złożyć wniosek? Dodatek ma wesprzeć finansowo nie tylko emerytów i rencistów, i nie każdemu przysługuje w takiej samej wysokości. Sprawdzamy, jak ubiegać się o przyznanie 500 plus.
500 plus dla seniora — komu przysługuje?
Tzw. 500 plus dla seniora to tak naprawdę świadczenie uzupełniające dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji. Właśnie to jest podstawowym warunkiem, który trzeba spełnić, by otrzymać pieniądze i chociaż większość beneficjentów to rzeczywiście seniorzy, wcale nie jest to zasada.
500 plus dla seniora tak naprawdę może otrzymać każda osoba pełnoletnia, mieszkająca na terenie Polski, posiadająca orzeczenie o niezdolności do samodzielnej egzystencji lub całkowitej niezdolności do pracy i niezdolności do samodzielnej egzystencji.
Osoby ubiegające się o świadczenie nie mogą także pobierać innych zasiłków. Nie bez znaczenia jest również to, jaką kwotą na co dzień dysponuje wnioskodawca.
Kryterium dochodowe ważnym warunkiem
Mimo mylącej nazwy, świadczenie wcale nie musi wynosić 500 zł. W rzeczywistości jest to maksymalna kwota, na którą mogą liczyć beneficjenci. Aby ją otrzymać, nie mogą jednak przekroczyć kwoty 1657,80 zł brutto. Powyżej niej świadczenie będzie odpowiednio zmniejszane, aż do 2157,80 zł. Po przekroczeniu tej kwoty, 500 plus nie będzie nam już przysługiwać.
Te kwoty jednak już wkrótce ulegną zmianie. Wraz z marcową waloryzacją, która wyniesie 12,12%, w górę pójdą również ww. limity. Najprawdopodobniej górny limit od marca będzie wynosić 2414,58 zł, a pełne świadczenie otrzymają osoby z dochodem do 1914,58 zł.
Samo świadczenie natomiast wciąż pozostanie w kwocie 500 zł.
Jak złożyć wniosek o świadczenie uzupełniające?
Aby otrzymać świadczenie, powinniśmy złożyć wniosek w dowolnej placówce ZUS. Możemy również wysłać je za pośrednictwem poczty. Do wniosku ESUN powinniśmy dołączyć orzeczenie o niezdolności do samodzielnej egzystencji, a także orzeczenie o zaliczeniu do 1 grupy inwalidzkiej. Z obowiązku złożenia tych dokumentów zwolnione są osoby, które dostarczyły je do ZUS już wcześniej w ramach dokumentacji emerytalno-rentowej.
Jeśli nie posiadamy wskazanych orzeczeń, możemy zastąpić je zaświadczeniem o stanie zdrowia, jednak nie starszym niż wydanym na miesiąc przed datą złożenia wniosku. Potrzebna będzie nam również dokumentacja medyczna potwierdzająca stan wnioskodawcy.
źródło: interia BIZNES