Wielkie zmiany w abonamencie telefonicznym. Możesz znacznie obniżyć jego koszty
Z tego artykułu dowiesz się:
-
Jakie korzyści za sprawą zmian czekają abonentów
-
Jakie obowiązki będą mieć operatorzy
-
Dlaczego rachunki za internet nie powinny już zaskakiwać
Zmiany dla użytkowników telefonu na abonament
Masz telefon na abonament? Szykuj się na zmiany, które nastąpią już na początku przyszłego tygodnia. 21 grudnia wejdzie bowiem w życie nowe prawo telekomunikacyjne. Jego wprowadzenie ma związek z pierwszym etapem wdrażania w Polsce dyrektywy ustanawiającej Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej (EKŁE). W nowym prawie znalazły się zapisy korzystne dla użytkowników, gdyż umocnią ich pozycję w relacji z operatorem .
Na jakie konkretnie korzyści będą mogli liczyć abonenci? Przede wszystkim jak podaje Bankier.pl, będą oni mogli rozwiązać umowę z operatorem zdalnie za pośrednictwem wiadomości e-mail, podczas gdy dotychczas trzeba było wysłać papierowy dokument odstąpienia bądź złożyć go osobiście.
Operatorzy będą natomiast musieli poinformować klientów o zbliżającym się wygaśnięciu umowy. Nie może to nastąpić później niż 30 dni przed upływem okresu na jaki została zawarta. Dotychczas jak zauważa portal nie wszystkie firmy telekomunikacyjny powiadamiały użytkowników o zbliżającym się końcu umowy. Ponadto operatorzy będą musieli przekazać informację o najkorzystniejszej umowie, oprócz wyszczególnienia możliwości odstąpienia od umowy. Do tej pory firmy mogły z automatu przedłużać umowy na czas nieokreślony.
Kolejna dobra wiadomość dla użytkowników telefonów wiąże się z obowiązkiem informowania przez firmy o ilości zużytych danych w ramach pakietu Internetu oraz momencie wygaśnięcia danej usługi. Dzięki informacji o ilości zużytych danych klienci będą mieli wpływ na ostateczną wysokość rachunku i nie będzie on stanowił dla nich zaskoczenia.
Wchodzące od poniedziałku nowe przepisy jak informuje serwis Computerworld.pl dają abonentowi prawo do zachowania ciągłości świadczenia usługi dostępu do internetu w procesie zmiany dostawcy usług.
- Nowy dostawca będzie miał obowiązek aktywowanie usługi w najkrótszym możliwym – uzgodnionym z klientem – czasie, jednak nie później niż w jeden dzień roboczy po zakończeniu umowy z dotychczasowym dostawcą. Z kolei dotychczasowy dostawca usługi będzie zobowiązany świadczyć ją na dotychczasowych warunkach do terminu uzgodnionej przez nowego dostawcę aktywacji usługi – czytamy w komunikacie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Zyskają abonenci
Odpowiedzialny w kancelarii premiera za kwestie cyfryzacji Marek Zagórski podkreśla, że wchodzące od przyszłego tygodnia nowe zasady pozwolą wdrożyć nowe standardy obsługi konsumenckiej .
- Naszą intencją było i jest przede wszystkim jak najpilniejsze wprowadzenie prokonsumenckich zmian. To ważne z uwagi na zwiększający się obecnie popyt i znaczenie usług telekomunikacyjnych. Nowe regulacje pozwolą szybciej wdrożyć nowe i lepsze standardy obsługi konsumenckiej – mówi Zagórski.
Według ministra Zagórskiego nowe przepisy dadzą większe uprawnienia abonentom, gwarantując najlepsze instrumenty prawne i zabezpieczenia.