BiznesINFO.pl Eko AGD i RTV będzie oznaczone inaczej. Rząd już potwierdził
Flickr/Kancelaria Premiera, https://creativecommons.org/publicdomain/mark/1.0/

AGD i RTV będzie oznaczone inaczej. Rząd już potwierdził

7 marca 2021
Autor tekstu: Maria Glinka

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jakie sprzęty AGD i RTV mają już zmienione etykiety

  • Które grupy produktów czeka rewolucja

  • Jakie są najbardziej popularne, nowe etykiety na produktach

AGD i RTV do zmiany. Nowe etykiety na nowych towarach

AGD i RTV to kategoria produktowa, której sprzedaż z roku na rok wzrasta. Z badania przeprowadzonego w grudniu 2020 r. przez Tauron wynika, że 60 proc. ankietowanych wydała ponad 2 tys. zł na nowy sprzęt AGD lub RTV w ciągu ostatnich 24 miesięcy. Najwięcej na zakupy wydają osoby z grupy wiekowej 35-44 lata, a najmniej - seniorzy.

Sprzęty są nieustannie modernizowane, w związku z czym pojawiła się potrzeba ulepszenia polityki informacyjnej. Służyć mają temu nowe etykiety, które widnieją na sprzętach AGD i RTV. Od 1 marca 2021 r. niespotykane dotąd oznaczenia można znaleźć na pralkach, pralko-suszarkach, lodówkach, zmywarkach, chłodziarkach, telewizorach i wyświetlaczach.

Dotychczas sprzęty AGD i RTV były oznaczane literami od A do G. Litera A oznaczała najlepszą efektywność energetyczną urządzenia, a G - najgorszą. Na przestrzeni lat urządzenia stawały się coraz bardziej energooszczędne, dlatego też na AGD i RTV pojawiły się nowe etykiety A+, A++ i A+++.

Nowe etykiety dostarczają tych samych informacji, jednak zmienił się system oznaczeń. Zamiast A+ jest litera C, w miejscu A++ widnieje litera D, a A+++ zastępuje litera E. Urządzenia AGD i RTV, które charakteryzują się największą chłonnością energii, są opatrzone literami F i G. Klasa A i B obejmuje sprzęty o parametrach lepszych niż te, które są obecnie dostępne na rynku.

Jednak rząd deklaruje, że to dopiero początek rewolucji informacyjnej. Nie tylko sprzęty AGD i RTV będą miały nowe etykiety. Business Insider Polska, że już we wrześniu 2021 r. oznaczenia pojawią się także na źródłach światła m.in. na żarówkach. W planach są także kolejne kategorie produktowe, ale terminarz zmian pozostaje jak na razie nieznany.

- Nowe przepisy, oprócz przywrócenia skali etykietowania energetycznego od "A" do "G", wprowadzą możliwość bezpośredniego dostępu do informacji o produktach za pomocą kodu QR umieszczonego na etykiecie - oznajmiło Ministerstwo Klimatu i Środowiska . Po zeskanowaniu kodu konsument zostanie automatycznie przekierowany Europejskiego Rejestru Etykiet Energetycznych EPREL. Dzięki temu będzie mógł porównać szczegóły techniczne poszczególnych towarów. Ma to być uzupełnienie informacji, które producent prezentuje na etykietach.

Wymowne etykiety z jasnym przekazem niezbędne dla konsumenta XXI w.

Skąd te modyfikacje? Czasy, w których klienci kierują się wyłącznie marką, miejscem produkcji i kampanią reklamową odeszły w zapomnienie. Poszukujący AGD i RTV konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na skład, materiały, a także na podejście producenta do ekologii. Ogromnym ułatwieniem w tym zakresie są etykiety, które w jasny sposób prezentują istotną dla zakupowiczów specyfikę danego produktu.

Jeden z najbardziej popularnych znaków, który od lat widnieje na produktach to trzy zielone strzałki składające się w kształt trójkąta. Jest to symbol recyklingu. Można go znaleźć na produktach spożywczych i zabawkach, które nadają się do ponownego wykorzystania.

Konsumenci coraz częściej zwracają uwagę także na skład kosmetyków. Pomocny w tym zakresie jest znak 3M. Jest to symbol, który informuje, że okres trwałości danego produktu po otwarciu wynosi maksymalnie 3 miesiące. Jednak nie wszystkie kosmetyki są wzbogacone o ten znak. 3M na próżno szukać np. na szminkach, produktach jednorazowych lub zawierających aerozol.

Zdaniem resortu klimatu i środowiska etykietowanie wpływa na zmianę nawyków i podejmowanie przez konsumentów bardziej proekologicznych decyzji zakupowych. Dzięki nowym oznaczeniom na produktach z kategorii elektroniki Polska jako cały kraj ma szanse przybliżyć się do wypełnienia unijnych celów w zakresie efektywności energetycznej.

Obserwuj nas w
autor
Maria Glinka

Redaktor Biznesinfo. Absolwentka stosunków międzynarodowych i studentka dziennikarstwa na UW. Pierwsze doświadczenia w branży dziennikarskiej zdobywała w stacji TVN i na portalu Euractiv. Wielbicielka filmów Alejandro Innaritu, reportaży książkowych i filmowych, zwłaszcza na temat polityki oraz społecznych problemów w wymiarze globalnym i lokalnym.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: Dariusz.dziduch@iberion.pl
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat