BiznesINFO.pl Handel Dwie niemieckie sieciówki łączą się w jedną. Powstanie prawdziwy gigant
Biznesinfo.pl

Dwie niemieckie sieciówki łączą się w jedną. Powstanie prawdziwy gigant

28 lutego 2020
Autor tekstu: Maria Glinka

Aldi – połączenie czy tylko współpraca?

Aldi Sud miał być inicjatorem połączenia się firm w jednego sklepowego giganta – donoszą wiadomoscihandlowe.pl. Firma oficjalnie zaprzeczyła zamiarowi powiązania ze swoim północnoniemieckim konkurentem, twierdząc że nie ma organizacyjnych czy prawnych planów połączenia sieciówek.

Jednak zgodnie z doniesieniami portalu Manager Magazine decyzja o fuzji zapadła już dwa lata temu, kiedy to został zawarty wewnętrzny dokument, dający obydwu spółkom równe prawo do podejmowania decyzji. Połączenie miałoby stanowić eliminację podwójnych struktur i pozytywnie wpłynąć na efektywność kosztową.

Małymi krokami w stronę połączenia

Mimo braku oficjalnego dokumentu Aldi Sud przyznał, że współpracuje z Aldi Nord znacznie ściślej niż przedtem.

Pierwsze działania, które miałyby przyczynić się do ostatecznej fuzji spółek zostały już rozpoczęte. Firmy podpisały umowy z tym samym dostawcą kart kredytowych i skoordynowały swoją strukturę IT. Co więcej, zaczęły także korzystać z usług tej samej agencji marketingowej.

Zarówno firma z północy, jak i ta z południa ogłosiły, że będą współpracować nad rozwojem marki własnej w kontekście m.in. jogurtów czy wody gazowanej.

W poszukiwaniu sposobu walki z konkurencją

Aldi Nord i Aldi Sud od paru lat zmagają się z atakami konkurencji. Zagrożenie stanowią przede wszystkim Lidl, Rewe oraz Edeka. Coraz większy niepokój wzbudza także rozwój e-commerce.

Najbardziej znane marki europejskie takie jak Auchan, Carrefour czy Tesco były ostatnio zmuszone do ratowania swojego wizerunku i oszczędności, co poskutkowało zwolnieniami pracowników i rezygnacją z mniej opłacalnych lokalizacji.

Takie zagrożenie czyha także na Aldi Sud, który już podjął decyzję o zamknięciu biura regionalnego, co zagraża ok. 580 etatom. Z kolei Aldi Nord oznajmił, że modernizacja sklepów przyniosła ogromne wydatki, dlatego fuzja może okazać się prawdopodobna, bo w tym momencie liczy się każdy eurocent – oświadcza Retail Detail.

Rodzinna firma z burzliwą historią

Pierwszy sklep Aldi został założony w 1946 r. w Essen przez braci Karla i Theo Albrecht. Konceptem, który przyświecał w otwieraniu nowego sklepu, było obniżanie cen w momencie sprzedaży zamiast rozdawania kuponów rabatowych. Firma szybko się rozrastała – w 1950 r. sklepów Aldi było już trzynaście, a w 1960 – 300. W tym czasie przynosiły roczny zysk w wysokości ok. 900 milionów ówczesnych marek niemieckich.

Kością niezgody między braćmi okazała się sprzedaż papierosów, która była dochodowa, ale przyciągała złodziei. Wobec braku porozumienia w 1966 r. podjęto decyzję o utworzeniu dwóch podmiotów, niezależnych finansowo, organizacyjnie i prawnie.

Bracia podzieli między siebie rynek niemiecki i międzynarodowy. Aldi Nord, z siedzibą w Essen, swoim zasięgiem obejmuje północne Niemcy oraz Danię, Francję, kraje Beneluksu, Hiszpanię, Portugalię i Polskę. Aldi Sud, którego kwatera mieści się w Mülheim, rozwija się na zachodzie i południu Niemiec oraz m.in. w  Wielkiej Brytanii, Włoszech, Chinach i Australii.

Obserwuj nas w
autor
Maria Glinka

Redaktor Biznesinfo. Absolwentka stosunków międzynarodowych i studentka dziennikarstwa na UW. Pierwsze doświadczenia w branży dziennikarskiej zdobywała w stacji TVN i na portalu Euractiv. Wielbicielka filmów Alejandro Innaritu, reportaży książkowych i filmowych, zwłaszcza na temat polityki oraz społecznych problemów w wymiarze globalnym i lokalnym.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: Dariusz.dziduch@iberion.pl
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat