Amazon poszukuje pracowników w Polsce. Na jakie wynagrodzenie można liczyć?
Z tego artykułu dowiesz się:
-
Jak się zarejestrować jako sprzedawca w Amazonie
-
Jakie produkty wymagają przed sprzedażą zatwierdzenia
-
Czym różni się plan profesjonalny od indywidualnego
Jak się zarejestrować w Amazonie?
Przypomnijmy, że Amazon to założone w 1994 roku przez Jeffa Bezosa (niedawny lider rankingu najbogatszych ludzi na świecie, obecnie „tylko” jego wicelider ) przedsiębiorstwo prowadzące największy na świecie sklep internetowy. Amerykański gigant jak przypomina Business Insider Polska ogłosił niedawno przygotowania do uruchomienia polskiej wersji swojej platformy. Nie wiadomo kiedy można się jej spodziewać, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by Polacy już teraz próbowali swoich sił jako sprzedawcy.
Zainteresowani sprzedażą przez Amazon mogą rejestrować swoje konta po polsku. Wystarczy wejść na stronę sell.amazon.pl i utworzyć konto w serwisie Amazon Seller Central. Można użyć swojego istniejącego konta klienta lub utworzyć nowe konto sprzedawcy.
Przy rejestracji konieczne są: firmowy adres e-mail lub konto klienta Amazon; aktywna karta kredytowa (akceptowane są też międzynarodowe karty kredytowe); ważny paszport lub dokument tożsamości; dane rejestracyjne firmy (jeśli to możliwe to z nr VAT). Należy również podać numer telefonu, a także numer konta bankowego na które Amazon będzie mógł wysyłać wpływy ze sprzedaży.
Wśród produktów, które można sprzedawać w serwisie jak przypomina Business Insider Polska są takie, które wymagają zatwierdzenia. Należą do nich np. odzież, kosmetyki, zegarki a także biżuteria.
Zatwierdzenia nie wymagają m.in. multimedia, elektronika użytkowa, gry i konsole, gry i zabawki, oświetlenie, oprogramowanie, obuwie i akcesoria, instrumenty muzyczne czy artykuły motoryzacyjne, a także sportowe.
Co istotne, by sprzedawać markowe produkty chronione prawami autorskimi, znakami towarowymi lub patentami, sprzedawca musi być prawnym właścicielem marki lub autoryzowanym odsprzedawcą.
Koszty sprzedaży: plan indywidualny czy profesjonalny?
Jeśli chodzi o koszty sprzedaży to jak podaje portal zależą one od planu sprzedaży, kategorii produktu, strategii realizacji i innych zmiennych. Amazon oferuje dwa plany sprzedaży: indywidualny, a także profesjonalny.
Ten pierwszy zakłada, że sprzedawca płaci 4 zł za każdy sprzedany przedmiot. Plan indywidualny dedykowany jest sprzedającym mniej niż 40 produktów miesięcznie, którzy jeszcze zastanawiają się co sprzedawać i nie planują reklamować się, czy korzystać z zaawansowanych narzędzi do sprzedaży.
Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku planu profesjonalnego, który kosztuje 165,91 zł miesięcznie. W tym przypadku cena jest jedna bez względu na to, ile dany przedsiębiorca sprzedaje. O ile plan indywidualny przeznaczony jest dla sprzedających mniej niż 40 produktów w ciągu miesiąca, to plan profesjonalny dedykowany jest tym, którzy chcą sprzedawać powyżej tej liczby przedmiotów miesięcznie, zainteresowanych reklamową swoich produktów bądź uzyskaniem najlepszego miejsca na stronach produktów. Skorzystanie z tego planu daje też dostęp do zaawansowanych narzędzi sprzedaży, a także możliwość sprzedaży produktów w kategoriach objętych ograniczeniami.
Należy również podkreślić, że sprzedawcy płaca prowizję za każdy sprzedany przedmiot. Przykładowo w przypadku produktów dla dzieci (nie dotyczy to ubrań) jest to 8 proc. dla produktów o łącznej cenie sprzedaży do 40 zł i 15 proc. dla produktów o łącznej cenie sprzedaży powyżej 40 zł. W przypadku książek, muzyki, VHS i DVD jest to 15 proc., podobnie jak w przypadku artykułów biznesowych, przemysłowych i naukowych.
Z danych przytoczonych przez Business Insider Polska wynika, że za pośrednictwem Amazona sprzedaż prowadzi teraz ok. 1,7 mln małych i średnich firm, z czego w 2019 roku ponad 200 tys. przedsiębiorstw przekroczyło 100 tys. dolarów wartości sprzedaży.