Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > Amazon pod lupą UOKiK. Firmie grozi ogromna kara za nieuczciwe praktyki
Patryk Solarczyk
Patryk Solarczyk 01.02.2023 15:46

Amazon pod lupą UOKiK. Firmie grozi ogromna kara za nieuczciwe praktyki

Elon Musk prześcignął Jeffa Bezosa
Domena publiczna

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie przeciwko amerykańskiemu gigantowi – firmie Amazon. Zarzuty są poważne.

Firmie zarzuca się, że wprowadzała w błąd co do momentu zawarcia umów sprzedaży, dostępności produktów, terminów dostaw i uprawnień konsumentów.

Amazon EU SARL z siedzibą w Luksemburgu sprzedaje na platformie Amazon.pl.

Moment zawarcia umowy sprzedaży

- Zgodnie z ustaleniami Prezesa Urzędu, złożenie zamówienia i otrzymanie jego potwierdzenia w serwisie Amazon.pl nie jest równoznaczne z zawarciem umowy sprzedaży, stanowi jedynie ofertę nabycia produktu ze strony konsumenta. Spółka uważa, że nie jest zobowiązana do dostarczenia towaru i może decydować o realizacji lub anulowaniu transakcji. Dla Amazona wiążąca jest dopiero informacja o faktycznej wysyłce i to, według przedsiębiorcy, stanowi właściwy moment zakupu towaru. Takie postanowienie znajduje się w warunkach sprzedaży oraz na ostatnim etapie procesu zakupowego na platformie. Zapoznanie się z nim utrudnia użycie szarej czcionki na białym tle i umieszczenie go na samym dole strony, co może wymagać przewinięcia ekranu. To, co rzeczywiście przyciąga uwagę konsumentów, to kojarzące się z zakupem i zawarciem umowy, wyróżnione jaskrawym kolorem przyciski „Kup teraz” (na stronie produktu) lub „Przejdź do finalizacji zakupu” (po dodaniu do koszyka). W ocenie Prezesa Urzędu takie sformułowania mogą sugerować, że zamawiając produkt dokonywany jest jego zakup, a do transakcji dochodzi od razu z chwilą zapłaty za towar – podaje UOKiK.

„Konsumenci podejmują decyzje zakupowe pod wpływem różnych czynników. Oprócz ceny, istotne jest, żeby produkt dotarł w oczekiwanym terminie, a sugerując się ofertą Amazona mogą być przekonani, że sklep im to zapewni. Mają prawo polegać na deklaracjach udzielanych im w serwisie i zakładać, że dostępne funkcje nie wprowadzają w błąd. Gdyby konsumenci wiedzieli, że złożenie zamówienia nie jest jeszcze zakupem, a dostępność produktów i podany czas dostaw są tylko szacunkowe, mogliby nie skorzystać z usług tego przedsiębiorcymówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Firmie grozi kara do 10% obrotu.

Tagi: Amazon UOKiK