Archetypy marki. Sposób na przemyślane i spójne budowanie wizerunku marki
Archetypy marki - teoria, która pozwoli na rozwój silnej marki. Podobnie jak ludzie, marka Twojej firmy powinna mieć konkretną osobowość, którą widzą klienci i przez którą chcą jej zaufać.
Archetypy marki - w jaki sposób marki tworzą symbolikę i wiadomości, które mają spójny charakter?
Specjaliści ds. marketingu korzystają z wielu strategii i technik, aby przyciągnąć klientów do firmy i zachęcić ich zakupu produktów czy skorzystania z usługi. Jedną ze skuteczniejszych metod jest znalezienie swojego archetypu marki i budowanie wokół niego swoich działań. Dzięki temu można zakotwiczyć swoją komunikację w pewnej, trwałej osobowości i ułatwić konsumentom identyfikację z nią.
Skuteczne działanie na podświadomość
Według profesor Gerald Zaltman z Harvardu, aż 95% naszych decyzji zakupowych jest podejmowanych w podświadomości. Oznacza to, że marki o silnej osobowości, które łączą się na poziomie emocjonalnym z konsumentami, mają ogromną przewagę nad konkurencją. Zapoznaj się z archetypami marki i dowiedz się, której osobowości Twoja marka jest najbliższa!
12 archetypów marek
-
Stwórca - tzw. artystyczna dusza. Pragnieniem Stwórcy jest stworzenie czegoś o trwałej wartości i nadanie temu wizji. Marki, które skupiają się na wyrażania swojego “ja”, promują innowacyjność ucieleśniają właśnie archetyp Twórcy.
Marki: Pinterest, Red bull, Lego
-
Bohater - stara się udowodnić swoją odwagę i to, że poradzi sobie z każdą trudną sytuacją. Ma spore ego, najlepiej czuje się w walce. Zazwyczaj pomagają ludziom osiągać najlepsze wyniki, zachęcają ich do działania, rozwiązywania problemów.
Marki: Nike, Marlboro
-
Buntownik – robi rewolucję, podważa status quo, nie godzi się na to co jest i pragnie zmian. Są to marki, które identyfikują się z wartościami sprzecznymi z wartościami całego społeczeństwa, które są pionierami nowych i rewolucyjnych postaw. Stawiają na wolność i niezależność.
Marki: MTV, Diesel, Apple, Harley Davidson
-
Kochanek - bardziej niż cokolwiek na świecie, Kochanek ceni sobie intymność, przyjemność i zmysłowość. Przykładami archetypu Kochanka są marki, które pomagają ludziom znaleźć miłość czy przyjaźń lub które promują piękno lub bliskość między ludźmi.
Marki Magnum, Victoria Secret, Alfa Romeo
-
Zwykły gość, “Everyman” - chce się wpasować w normy i utożsamiać się z ogółem. Cechuje je skromność, życzliwość i uprzejmość. “Zwykłym gościem” są zazwyczaj marki związane z życiem codziennym, domowym mirem.
Marki: IKEA, Walmart, Visa, Lidl
-
Mędrzec - autorytet, kieruje się prawdą, wykorzystuje inteligencję i analizę, aby zrozumieć świat. Dzięki posiadanej mądrości pozwala innym podejmować bardziej przemyślane decyzje. Cechuje się wiarygodnością.
Marki: L'Oréal, CNN, Harvard
-
Odkrywca - pragnie odkrywać świata i doświadczać lepszego, bardziej autentycznego i satysfakcjonującego życia. Marki o cechach Odkrywcy to nonkonformiści i pionierzy, często oferują wysokiej jakości, wytrzymałe produkty.
Marki: North Face, Land Rover, Amazon
-
Niewinny - “don’t worry, be happy!” mogłoby być mottem Niewinnego. Są to zazwyczaj marki związane z dobrocią, moralnością, prostotą, nostalgią lub dzieciństwem.
Marki: Coca-Cola, Dove, McDonald’s
-
Władca - kontroluje, tworzy dobrze prosperującą i odnoszącą sukcesy rodzinę, firmę lub społeczność. Pomagają ludziom stać się silnymi, mocnymi, zorganizowanymi. Promują bezpieczeństwo i stabilność w chaotycznym świecie. Cechuje ich jakość, klasa, prestiż czy wysoki status.
Marki: Microsoft, Rolex, Mercedes
-
Błazen - chce żyć tu i teraz, korzystać z życia i się bawić. Rozśmiesza odbiorców, często robi z siebie idiotę, aby wywołać uśmiech na twarzach ludzi. Zabawa, śmiech i radość to główne cechy przekazu marki o archetypie Błazna.
Marki: fanta, M&M’S, Virgin, Fanta
-
Opiekun - jego celem jest ochrona ludzi przed krzywdą, pomoc innym, służenie rodzinom i jak najlepsza obsługa klientów. Często są to marki oferujące produkty dla dzieci czy rodzin.
Marki: Volvo, Nestle, Pampers
-
Czarodziej - za cel stawia sobie spełnianie marzeń ludzi. Cechuje go bogata fantazja, dzięki której może przenosić klientów w magiczny świat.
Przykładowe marki: Walt Disney, Axe
Źródło: Funktional blog