Branża, w której jesteśmy pionierami. Zamówienia spływają z całej Europy
Z tego artykułu dowiesz się:
Polska jest pionierem w produkcji autobusów elektrycznych
Co zmieni wejście do naszego kraju MAN Truck&Bus
Jak na rynku włoskim i niemieckim radzi sobie Solaris
Nasze autobusy elektryczne podbijają Europę
W sytuacji gdy pandemia uderza w wiele coraz więcej branż, niezwykle miło jest informować o branży w której okazujemy się być pionierami w Europie. Polska jak podaje Deutsche Welle przoduje w dziedzinie produkcji autobusów elektrycznych, które podbijają europejski rynek.
Jest dobrze, a może być jeszcze lepiej. Eksperci wiele obiecują sobie po wejściu do naszego kraju niemieckiego MAN Truck & Bus, którego pierwsze pojazdy pasażerskie zjechały już z linii produkcyjnej w Starachowicach w październiku.
Polski oddział MAN Truck & Bus jak informuje Deutsche Welle tylko do końca tego roku zamierza dostarczyć pierwsze 17 autobusów elektrycznych do przedsiębiorstwa transportu publicznego Hamburg-Holstein (VHH). Ponadto firma informuje, że otrzymała zamówienie na 22 autobusy od największego szwedzkiego przewoźnika autobusowego Nobina Sverige.
Według Jana Wiśniewskiego z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych decyzja MAN Truck & Bus o produkcji w naszym kraju to swoisty traf szczęścia.- Nowa inwestycja MAN zdecydowanie wzmacnia pozycję Polski w segmencie bezemisyjnego transportu publicznego – mówi w rozmowie z Deutsche Welle przedstawiciel Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.
Wejście MAN Truck & Bus do Polski a zarazem sektora autobusów elektrycznych nie zaskakuje Mateusza Figaszewskiego z Solaris. - To wspaniale, że Polska jest postrzegana jako doskonale miejsce do wytwarzania takich produktów i na pewno pomoże to krajowemu łańcuchowi dostaw – mówi Deutsche Welle Figaszewski.__
Figaszewski podkreśla, że dla Solaris wejście MAN Truck & Bus do naszego kraju nie ma większego wpływu. - My mamy bardziej międzynarodową perspektywę niż inni, więc nie ma to na nas większego wpływu – podkreśla Figaszewski, podkreślając jednak, że jego firma bacznie przygląda się rozwojowi produkcji autobusów elektrycznych napędzanych wodorem: z linii produkcyjnej zjechało już 69 sztuk takich pojazdów.
Solaris w Europie
Przypomnijmy, że Solaris to trzeci co do wielkości europejski producent autobusów elektrycznych. W pierwszych trzech kwartałach tego roku firma jak podaje Deutsche Welle miała największy udział we flocie nowo zarejestrowanych autobusów z silnikami elektrycznymi w Europie Zachodniej, a spośród 1000 nowo zarejestrowanych autobusów elektrycznych od stycznia do września tego roku, blisko co czwarty został wyprodukowany przez Solaris. W Polsce ze 114 nowo zarejestrowanych autobusów elektrycznych logo tej firmy nosi zdecydowana większość, bo aż 96 proc. Z przywołanych przez portal danych wynika, że udział Solaris w nowo dostarczonych autobusach elektrycznych wyniósł 83 proc. na rynku włoskim i 43 proc. na rynku niemieckim. Solaris ma blisko 20 proc. udział w rynku w całej Europie.
Tymczasem jak mówi w rozmowie z Deutsche Welle Michał Maćkowiak, wiceprezes zarządu polskiej firmy Rafako (została ona niedawno przejęta przez Państwową Agencję Rozwoju Przemysłu), planuje ona w przyszłym roku rozpoczęcie produkcji autobusów elektrycznych.
- Przygotowujemy się teraz do seryjnej produkcji na poziomie równie wysokim, a nawet wyższym niż MAN – mówi cytowany przez portal Maćkowiak.
W ocenie wiceprezesa zarządu Rafako atutem Polski jest kombinacja wsparcia rządowego, dobrego położenia geograficznego dla zbytu w Europie, dobrze rozwiniętej sieci dostaw i lokalnych producentów części (w tym producentów baterii). Ponadto jak podkreśla Maćkowiak Polska jest wciąż konkurencyjna cenowo.