Ogromna awaria serwerów skarbówki. Przesunięto jeden z kluczowych terminów
Awaria pokrzyżowała plany przedsiębiorców
Awaria, która dotknęła serwery Urzędu Skarbowego, sprawiła, że ostateczny termin zgłaszania firm do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR) został przesunięty do wtorku (15 lipca). Jeżeli problemy będą się przedłużać, niewykluczone są dalsze zmiany w terminarzu.
Do poniedziałku do systemu miały wpłynąć dane od 450 tys. polskich przedsiębiorstw. Jak donosi money.pl 150 tys. z nich nie mogło wpisać się do rejestru z uwagi na awarię.
Kto musi zgłosić się do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych?
CRBR to system teleinformatyczny służący do przetwarzania danych o tzw. "beneficjentach rzeczywistych", czyli osobach fizycznych, które sprawują bezpośrednią lub pośrednią kontrolę nad spółką. Przedsiębiorcy są zobowiązani do przekazania danych umożliwiających identyfikację firmy (nazwa, forma organizacyjna, adres siedziby przedsiębiorstwa oraz numer w KRS i NIP) oraz osoby, która nią zarządza (imię i nazwisko, obywatelstwo, państwo zamieszkania, numer PESEL, a w przypadku jego braku data urodzenia, informacja o wielkości i charakterze udziału lub uprawnieniach przysługujących beneficjentowi rzeczywistemu).
Wpisanie do rejestru, na razie niemożliwe z uwagi na awarię, jest całkowicie bezpłatne i odbywa się wyłącznie drogą elektroniczną (crbr.podatki.gov.pl.). Warto pilnować ostatecznego terminu zgłaszania się do CRBR, ponieważ za brak przekazania danych grozi kara finansowa, która może wynieść nawet milion złotych.