Badanie dotyczące sprzedaży alkoholu osobom nieletnim. Sprawdzano reakcje sprzedawców
Ogólnopolskie Stowarzyszenie “RoPSAN” przeprowadziło badanie dotyczące zjawiska sprzedaży alkoholu osobom nieletnim. Sprawdzano, czy sprzedawca sprzeda alkohol osobie wyglądającej na niepełnoletnią.
Badanie zjawiska sprzedaży alkoholu nieletnim
Ogólnopolskie Stowarzyszenie „RoPSAN – Rodzice Przeciwko Sprzedaży Alkoholu Nieletnim” na zlecenie miasta Rybnika przeprowadziło badanie zjawiska sprzedaży alkoholu osobom nieletnim.
W ramach badania zrealizowano 31 audytów w marketach i lokalach gastronomicznych prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych: 20 w super- i hipermarketach oraz 11 w popularnych wśród młodzieży pubach, klubach, kawiarniach i pizzeriach. Wykorzystano w tym celu “tajemniczego klienta”.
– Za każdym razem w badaniu uczestniczył również drugi „dorosły audytor”, którego zadaniem było zwrócenie uwagi sprzedawcy, gdy ten bez sprawdzenia dowodu osobistego lub innego dokumentu, podawał zamówione piwo osobie wyglądającej na niepełnoletnią. Istotnym elementem badania było sprawdzenie reakcji sprzedawców na interwencję osoby dorosłej, a także monitorowanie zachowań innych dorosłych świadków próby zakupu alkoholu, podejmowanej przez osobę niepełnoletnią – wyjaśnia Bogusław Prajsner, Przewodniczący Zarządu Głównego Ogólnopolskiego Stowarzyszenia „RoPSAN”, cytowany przez radiopiekary.pl.
W 65% badanych placówkach sprzedawcy byli gotowi sprzedać alkohol osobom wyglądającym na niepełnoletnie , nie prosili o przedstawienie dokumentu potwierdzającego pełnoletność. Tylko podczas co trzeciej próby zakupu piwa (35%) sprzedawca poprosił o pokazanie dowodu przez osobę wyglądającą na niepełnoletnią.
Ponad połowa kasjerów pracujących w rybnickich super- i hipermarketach (55%) zażądała od „młodych audytorów” chcących kupić alkohol podczas badań „tajemniczego klienta” okazania dowodu osobistego i odmówiła im sprzedaży piwa w związku z brakiem tego dokumentu.
Młodzi audytorzy nie mieli jednak żadnych trudności z zakupem alkoholu w lokalach gastronomicznych .
Po przeprowadzeniu badań uruchomiono kampanię profilaktyczno-interwencyjną. W ramach akcji wysłano listy interwencyjne do podmiotów, których pracownicy byli gotowi sprzedać alkohol osobom wyglądającym na nieletnie bez sprawdzenia wieku w dokumencie tożsamości. Odbyły się również spotkania informacyjne w tej sprawie.
Sprzedaż alkoholu osobom nieletnim
Polskie prawo zabrania sprzedaży alkoholu osobom nieletnim, a także osobom, których zachowanie wskazuje, że znajdują się w stanie nietrzeźwości. Sprzedawca jest uprawniony do żądania okazania dokumentu potwierdzającego wiek osoby, która chce kupić alkohol.
Za sprzedaż alkoholu osobie nieletniej grozi grzywna, kara ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do 2 lat.