Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Finanse > Banki blokują dostęp do pieniędzy na kontach. To nie awaria
Sylwia Nowosińska
Sylwia Nowosińska 12.12.2024 12:00

Banki blokują dostęp do pieniędzy na kontach. To nie awaria

pieniądze
Fot. Goniec.pl

Klienci jednego z banków podnieśli problem z przerwami w dostępnie do swoich usług finansowych. Z udzielonej przez bank odpowiedzi wynika, że to nie kwestia problemów technicznych, a obowiązującego prawa. To ważna zmienna, o której powinni wiedzieć wszyscy konsumenci. 

Brak dostępu do pieniędzy

Portal Bankier.pl opisał historię klientów Credit Agricole, którzy zwrócili się po pomoc z powodu uciążliwych awarii, które utrudniają im dostęp do pieniędzy. Bank unieruchamiać miał rachunki osób, które nie zaktualizowały danych, ale nawet szybka reakcja klienta oznaczała kilkanaście godzin oczekiwania na dostęp do pieniędzy. Klienci tracili cierpliwość i skarżyli się, że nie mieli dostępu do pieniędzy nawet przez 48 godzin. Swoje problemy niejednokrotnie opisywali w mediach społecznościowych.

Zobacz też: Kredyt 0 proc. upadł. Nie będzie dopłat. Minister się wygadał: jest inny pomysł

Bez tego nie dostaniesz renty wdowiej. Lepiej się pospieszyć Emerytura Andrzeja Dudy już teraz jest niebotyczna. Można pozazdrościć

Klient też ma obowiązki

Niektórzy z użytkowników francuskiej sieci zwracali uwagę, że nawet jeżeli wykonali aktualizacje, o które prosił ich bank, na dostęp do portalu nadal trzeba było czekać. Okazuje się, że w niektórych przypadkach sytuacja nie do końca była winą banku, ale pokłosiem obowiązujących w Polsce przepisów i postawy klientów, którzy ignorowali prośby z banku.

Sam bank w odpowiedzi na zarzuty wyjaśnił, że musi wymagać od klientów, aby aktualizowali swoje dane na czas, ponieważ zobowiązują go do tego przepisy. Powołał się przy tym na zapisy ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, zgodnie z którymi pracownicy instytucji mają obowiązek gromadzić dane określone przepisami dotyczące klientów oraz zapewnić, aby te informacje były aktualne.

Więcej o sprawie:  Drastyczne zmiany w bankach: Będą śledzić Twoje pieniądze. Zadzwonią, jeśli wydasz za dużo

Bank ma prawo blokować transakcje

Jak wynika z odpowiedzi Credit Agricole przesłanej portalowi Bankier.pl w przypadku kiedy klient nie aktualizuje danych lub odmawia ich podania, to blokuje pracownikom banku możliwość wykonania obowiązków ustawowych. Przedstawiciele instytucji dodają, że w takim wypadku prawo zobowiązuje ich do zablokowania klientowi możliwości przeprowadzania transakcji. Tak ich, jak wszystkich innych banków, wobec czego podobny scenariusz może dotyczyć pozostałych podmiotów z polskiego rynku. Nowelizacja ustawy o przeciwdziałaniu terroryzmowi obowiązuje od 2018 r., ale nieoczywiste jej konsekwencje coraz częściej przytrafiają się klientom dopiero od niedawna.