Urządzenie wciągnęło kartę i nie wydało pieniędzy. Co zrobić, gdy bankomat zatrzymuje kartę?
Z tego artykułu dowiesz się:
Co zrobić jeśli bankomat połknął kartę kredytową?
Dlaczego bankomaty zatrzymują karty?
Bankomat zatrzymał kartę
Bankomat może połknąć kartę z wielu różnych powodów. Zanim podejmiesz jakiekolwiek kroki związane z ratowaniem karty z paszczy urządzenia, zastanów się, co doprowadziło do jej zatrzymania. Powodów jest wiele, a od nich w dużej mierze będzie zależała obrana metoda działania.
Bankomat połknął kartę, ponieważ wpisałem zły PIN
Bankomat może wciągnąć kartę, jeśli podamy nieprawidłowy kod PIN. Jeśli do pomyłki dojdzie raz, urządzenie wybaczy tego typu błąd i po prostu odrzuci transakcję. Gorzej, jeśli w przypływie emocji, czy stresu pomylimy się drugi raz, wówczas bankomat zatrzyma kartę, by pieniądze z twojego konta nie trafiły w niepowołane ręce.
Bankomat zatrzymał zastrzeżoną kartę
Bankomat połknie kartę, jeśli ta zostanie wcześniej zastrzeżona. Podobnie jak w przypadku podania złego PIN-u, ma to uchronić klientów banku przed kradzieżą - osoba, która korzysta z zastrzeżonej karty najpewniej nie jest do tego uprawniona. Aby przywrócić zastrzeżoną kartę do ponownego użytku należy skontaktować się z bankiem przez telefon, podczas rozmowy z konsultantem lub za pomocą aplikacji mobilnej.
Przeterminowana karta
Bankomat może wciągnąć kartę, która straciła termin ważności. Tę datę łatwo zauważyć na awersie plastiku - podany jest miesiąc i rok, do których karta jest ważna.
Uszkodzony bankomat lub karta
Bankomat może zatrzymać kartę, jeśli jest uszkodzona lub nie wyjmiesz jej z czytnika w trakcie wyznaczonego czasu. To zabezpieczenie chroni zapominalskich przed kradzieżą.
Może się zdarzyć, że kartę wciągnie zepsuty bankomat. Tego typu błędy wynikają najczęściej z awarii czytnika lub problemów z łącznością.
Bankomat wciągnął kartę - co robić?
Jeśli bankomat nie będzie chciał oddać karty kredytowej po tym, jak doszło do jednej z sytuacji opisanych powyżej, powinniśmy niezwłocznie zgłosić ten fakt. Najlepsza sytuacja to taka, kiedy bankomat mieści się na terenie placówki twojego banku. Wtedy warto skorzystać z najszybszego możliwego sposobu - poprosić o pomoc pracownika placówki.
Jeśli to bankomat wolnostojący warto rozejrzeć się, czy na urządzeniu nie ma zapisanego numeru telefonu, pod który należy dzwonić w razie awarii. Warto sprawdzić też od razu stan konta, ponieważ może się zdarzyć, że środki z karty zostały pobrane, mimo że plastik został wciągnięty przez maszynę. W takiej sytuacji należy niezwłocznie powiadomić bank.
Jeśli placówka banku znajduje się daleko od bankomatu nie warto ryzykować zostawiając kartę w urządzeniu. Lepiej od razu zadzwonić na infolinię naszego banku. Konsultant najprawdopodobniej doradzi zastrzeżenie karty, ponieważ jej wydostanie z bankomatu może pochłonąć sporo czasu.
Możliwe, że karty wciągniętej przez bankomat w ogóle nie będzie można odzyskać. Niektóre bankomaty niszczą karty kredytowe po wprowadzeniu złego PIN-u lub po przyjęciu zastrzeżonej karty.