BiznesINFO.pl Polska i Świat Polskie baterie do aut elektrycznych podbijają rynki. Niedługo możemy zostać liderem
biznesinfo.pl

Polskie baterie do aut elektrycznych podbijają rynki. Niedługo możemy zostać liderem

10 lutego 2021
Autor tekstu: Wiktoria Pękalak

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Ile w Polsce wytwarza się baterii do samochodów

  • Gdzie eksportuje się komponenty

  • Jakie inwestycje są prowadzone w Polsce

Baterie do samochodów elektrycznych polskiej produkcji

Mimo że w dalszym ciągu na polskich drogach nie widuje się zbyt wielu samochodów elektrycznych, nie oznacza to wcale, że nie możemy stać się liderem w wytwarzaniu komponentów do nich.

NBP w analizie bilansu płatniczego podał, że w III kwartale 2020 r. polski eksport do Niemiec, naszego najważniejszego partnera handlowego, zwiększył się głównie dzięki częściom produkowanych do produkcji samochodów elektrycznych , przekazuje Rzeczpospolita.

Najszybciej rośnie właśnie eksport baterii, które, jak pisze Reczpospolita, nie dość, że okazały się jego najważniejszą pozycją to w III kwartale ich wartość wyraźnie wzrosła - w ujęciu rok do roku aż pięciokrotnie - do 2 mld zł.

NBP przekazało, że “ wynikało to z silnego popytu spowodowanego przestawianiem się niemieckich koncernów na produkcję aut elektrycznych ". Oprócz Niemców zamówienia na baterie zwiększyły także Francja i Włochy.

Polska może stać się centrum produkcji

Dzięki dynamicznemu wzrostowi eksportu, a przede wszystkim realizowanym inwestycjom, Polska naprawdę może stać się europejskim centrum produkcji baterii do e-samochodów. Pierwszym krokiem było uruchomienie trzech linii produkcji baterii w fabryce Daimlera w Jaworze.

– Kolejne dwie linie są testowane, jedna z nich będzie produkować baterie do nowego elektrycznego Mercedesa EQA – zapowiedziała Ewa Łabno-Falęcka, dyrektor ds. komunikacji Mercedes-Benz Polska. Nowe linie mają otworzyć się wiosną. Prognozowana produkcja na trzech liniach ma wynieść 100 tys. baterii rocznie.

To jednak niejedyne inwestycje w Polsce. W tej chwili rozbudowywana jest warta 3,2 mld euro fabryka baterii LG Energy Solution pod Wrocławiem, która ma być największa w Europie.

W Koninie budowana jest fabryka katod niklowych firmy Johnson Matthey, a w Dąbrowie Górniczej rozbudowywana jest fabryka separatorów do akumulatorów firmy SK ie technology. Można zatem spokojnie założyć, że produkcja baterii i komponentów będzie w dalszym ciągu rosła.

Obserwuj nas w
autor
Wiktoria Pękalak

Redaktor Biznesinfo. Absolwent filologii polskiej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego, student filozofii. Wcześniej w miesięczniku "Teatr". Niestrudzenie projektuje zasadę ekwiwalencji z osi odbioru na oś kombinacji.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: Dariusz.dziduch@iberion.pl
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat