UOKiK każe Biedronkę. Sieć dyskontów musi rozdać klientom bony o wartości 7,5 mln zł
Z tego artykułu dowiesz się:
-
Dlaczego UOKiK nałożył karę na Biedronkę
-
Jaką karę będzie musiała ponieść portugalska sieć
-
Jak skorzystają na tym klienci Biedronki
Biedronka rozda bony o wartości 7,5 mln zł
Biedronka została ukarana w związku z niewłaściwymi praktykami. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny zobowiązał portugalską sieć sklepów do zorganizowania akcji edukacyjnej dla konsumentów, w wyniku której możliwe będzie otrzymanie bonów zakupowych, których łączna wartość wyniesie 7,5 mln zł.
Biedronka została ukarana, ponieważ regulaminy promocji sklepu były zamieszczane z opóźnieniem, a w sytuacjach, gdy nie odpowiadał na związane z nimi reklamacje w terminie, nie uznawał roszczeń konsumentów.
Postępowanie przeciwko sklepom Biedronka zostało wszczęte jeszcze w marcu 2020 roku i wynikało z licznych skarg napływających do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, które dotyczyły akcji promocyjnych, w których można było otrzymać voucher zniżkowy na zakupy w zamian za wydanie określonej kwoty.
Prezes UOKiK przedstawił zarzuty dotyczące negatywnego rozpatrywania reklamacji związanych z ogólnopolskimi akcjami promocyjnymi po upływie 30 dni od ich złożenia, a także opóźnień w publikacji regulaminów względem terminów rozpoczęcia poszczególnych akcji.
Klienci Biedronki wprowadzeni w błąd
Jak czytamy w komunikacie UOKiK, wątpliwości urzędu wzbudziła możliwość wprowadzania klientów Biedronki w błąd, co do dostępności regulaminu akcji promocyjnych, ponieważ mimo że Biedronka informowała o promocjach w reklamach i materiałach promocyjnych, szczegóły akcji można było poznać jedynie na stronie internetowej.
- Informacja o zasadach promocji ma dla konsumenta bardzo duże znaczenie i bezpośrednio wpływa na jego decyzje zakupowe. To w regulaminach znajdują się np. liczne wyłączenia produktów, które nie są objęte promocją. Brak możliwości zweryfikowania w regulaminie zakresu promocji może przyczynić się do błędów zakupowych konsumentów. Zobowiązałem Jeronimo Martins Polska, właściciela sieci handlowej Biedronka, do zorganizowania akcji edukacyjnej dla konsumentów poświęconej ich prawom, w której będą oni mogli otrzymać bony na zakupy o łącznej wartości 7,5 mln złotych - ocenił cytowany w komunikacie Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
Wątpliwy sposób rozpatrywania reklamacji przez Biedronkę
UOKiK zaznacza, że Biedronka powinna odpowiedzieć na reklamacje konsumentów w ciągu 30 dni, jednak jak udało się ustalić prezesowi urzędu, klienci musieli często czekać o wiele dłużej, choć zgodnie z prawem, jeśli ten termin zostanie przekroczony, uznaje się, że przedsiębiorca uznaje roszczenia klientów. W Biedronce zdarzało się jednak, że reklamacje były rozpatrywane negatywnie nawet po upłynięciu ustawowych 30 dni.
Bony dla klientów Biedronki
Prezes UOKiK zobowiązał Biedronkę do zorganizowania akcji edukacyjnej i quizu dla klientów. O terminie rozpoczęcia promocji ma poinformować przedsiębiorca. Po zapoznaniu się z prawami klientów obowiązującymi podczas dokonywania zakupów konsumenci będą mogli rozwiązać test i wygrać bon na zakupy w sieci Biedronka o wartości 15 zł. Spółka przygotuje 500 tys. voucherów o łącznej wartości 7,5 mln zł, czytamy w komunikacie.
Kod rabatowy ma zostać wysłany klientom na numer telefonu komórkowego. Z promocji będzie można skorzystać tylko raz.