Biedronka już nie należy do grona najtańszych sieci. W innych sklepach zapłacimy mniej
Jeszcze w grudniu Biedronka razem z Kauflandem, Lidlem i Auchanem należała do grona najtańszych sieci handlowych — wskazywały na to analizy ASM Sales Force Agency (ASM SFA). Jednak w styczniu to się zmieniło. Sieć należąca do Jeronimo Martins podniosła ceny (dla 40 analizowanych produktów) o 6,6 proc. w odniesieniu do grudnia. Według analityków drożej niż w Biedronce było wówczas tylko w Polomarkecie i e-grocery.
Biedronka wypada z grona najtańszych
Puls Biznesu donosi, że w styczniu podstawowe produkty spożywcze podrożały o 15 proc. w ujęciu r/r. Średnia wartość koszyka zakupowego* wyniosła 273,72 zł. W sporej części przyczyniła się do tego Biedronka — ceny sprawdzanych produktów wzrosły w tym dyskoncie w ciągu ostatniego roku o 17,3 proc. — do 279,95 zł.
Z kolei licząc od grudnia, podwyżka styczniowego koszyka zakupowego sieci Jeronimo Martins wyniosła + 6,6 proc. Więcej należało zapłacić jedynie w Polomarkecie (podwyżka o 17 proc. do 292,1 zł) i e-grocery (wzrost o 18,8 proc. do 315,6 zł r/r).
Najtaniej jest w Auchanie
Niezmiernie najtańszą siecią handlową jest wciąż Auchan, w którym cena koszykowych produktów podniosła się o 15,2 proc. — do poziomu 233,15 zł. Natomiast najniższą dynamikę cen odnotowano w przypadku Lidla — + 7,2 proc. do kwoty 254,15 zł.
Ceny produktów spożywczych poszły w górę
ASM SFA podało również, że tylko w okresie między styczniem a grudniem zeszłego roku średnia cena koszyka zakupowego w 13 sieciach handlowych wzrosła o prawie 30 zł (+ 12,5 proc.).
Z naszej analizy wynika, że najbardziej w ujęciu rocznym drożały tłuszcze, nabiał, używki oraz produkty sypkie. Konsumenci w 2022 roku byli zmuszeni przyzwyczaić się do rosnącej z miesiąca na miesiąc inflacji i wszystko wskazuje, że w 2023 roku nie ulegnie to zmianie — dwucyfrowa inflacja będzie nam towarzyszyć, a podwyżki będą uszczuplać nasze portfele podczas codziennych zakupów — wyjaśnia Zbigniew Sierocki, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.
*Znalazło się w nim 40 produktów analizowanych przez ASM SFA z 14 sieci handlowych.