Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Handel > Biedronka wymyśliła, jak ściągnąć od klientów więcej pieniędzy. Lepiej czytaj dokładnie opakowania
Maria Gil-Sobczyk
Maria Gil-Sobczyk 20.04.2023 13:11

Biedronka wymyśliła, jak ściągnąć od klientów więcej pieniędzy. Lepiej czytaj dokładnie opakowania

biedronka-sklep
Biznesinfo

Downsizing to w ujęciu handlowym zmniejszanie wagi lub ilości produktu przy zachowaniu tej samej bądź podobnej ceny. Kilka dni temu Business Insider poinformował, że sieć Biedronka zmniejszyła gramaturę popularnego produktu – opakowania mrożonych malin marki własnej – z 450 do 300 g. Jednocześnie przy przeliczeniu na kilogram rok temu ten produkt kosztował niecałe 28 zł, a w tym roku jest to już ponad 33 zł (i to w ofercie promocyjnej).

Niższa gramatura, wyższa cena

O sprawie downsizingu mrożonek doniósł Business Insider. Mrożone maliny marki własnej Mroźna Kraina były w kwietniu zeszłego roku dostępne w opakowaniach po 450 g. Cena za kilogram wynosiła wówczas niewiele ponad 27 zł. W gazetce z kwietnia tego roku jest to już opakowanie o wadze 300 g i wyższej cenie za kilogram tj. przeszło 33 zł (przy skorzystaniu z oferty promocyjnej tzn. zakupie dwóch opakowań).

Wycinek z gazetki sieci Biedronka z kwietnia 2022 roku.

Zrzut ekranu 2023-04-20 o 12.06.20.png

Wycinek z gazetki sieci Biedronka z kwietnia 2023 roku.

Zrzut ekranu 2023-04-20 o 12.38.11.png

Sieć się tłumaczy

Biedronka we współpracy z partnerami handlowymi ciągle rozwija swoją ofertę, zarówno poprzez opracowywanie nowych produktów, jak i nowych opakowań. Wynika to z faktu, że zarówno producenci, jak i sieci handlowe szukają najlepszych sposobów na wyróżnienie swojej oferty i dostosowanie jej do potrzeb klientów. Stąd często we współpracy z dostawcami sięgamy do pojemności czy gramatury wcześniej niespotykanych na rynku — wyjaśniła Joanna Piwowarczyk, menedżerka ds. komunikacji korporacyjnej w sieci Biedronka w komentarzu udzielonym Business Insiderowi.

Sieć dodała również, że mrożonki można długo przechowywać, a cena surowca zmienia się po znacznie dłuższym czasie niż ma to miejsce w przypadku szybko zbywalnych produktów. Z racji tego, że cena malin na rynku poszła w górę (Interia przypomina, że jeszcze w 2018 roku promocyjne opakowanie 400 gramów mrożonych malin kosztowało 4,65 zł, a więc niemal połowę tego, ile obecnie należy zapłacić za 300 gramów tego produktu w promocji), Biedronka chciała przy jednoczesnej zmianie opakowania zachować wciąż atrakcyjną cenę dla klientów. 

Ptasie Mleczko lżejsze. Lotto Wedel szuka oszczędności.

Kiedyś było wręcz przeciwnie

Z kolei Interia przypomina, że w Biedronce nie zawsze miał miejsce downsizing produktów. W przypadku mrożonych malin marki własnej, w 2018 roku ich opakowanie ważyło 400 g, a następnie, aż do 2022 roku było już dostępne z wagą 450 g. Sieć wskazała, że często razem z producentem oferuje również większe opakowania.