Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Handel > Biedronka zdetronizowana. To tam Polacy płacą najmniej za podstawowe zakupy
Marcelina Gancarz
Marcelina Gancarz 20.02.2025 07:55

Biedronka zdetronizowana. To tam Polacy płacą najmniej za podstawowe zakupy

najtańsze zakupy już nie w Biedronce
Fot. ARKADIUSZ ZIOLEK/East News

Inflacja wzrosła już ponad przewidywania ekonomistów. Ceny żywności poszybowały, co zmusza Polaków do szukania oszczędności tam, gdzie się da. Do niedawna koszyk podstawowych produktów był najtańszy w Biedronce. Sieć sklepów należąca do Jeronimo Martins została zdetronizowana pod względem cenowym. Kto wskoczył na szczyt podium w lutym?

Konsumenci przybici inflacją

Jak wskazują wstępne dane za styczeń, inflacja w Polsce sięgnęła już wysokości 5,3 procent, i jest to jeden z najwyższych wskaźników w Europie. Nie trzeba dokładnie analizować słupków, aby przekonać się, co najbardziej zdrożało — wystarczy zrobić podstawowe zakupy spożywcze lub opłacić rachunki za energię. Najbliższe miesiące mają być najgorsze pod tym względem. 

Zmiany cen towarów i usług wymuszają na konsumentach wyrobienie nawyku oszczędzania i polowania na promocje. Wybory Polaków dotyczą również sieci handlowych, w których zaopatrują się w potrzebne produkty. Dyskonty zaś wymyślają kolejne coraz bardziej rzucające się w oczy kampanie promocyjne, aby ściągnąć jak najwięcej klientów. Teraz jedna z sieci zyskała kolejną kartę przetargową w postaci najniższych cen w porównaniu do konkurencji i to już nie jest Biedronka. Gdzie konsumenci najwięcej zaoszczędzą? 

inflacja
Inflacja zmienia nawyki konsumenckie Polaków, fot. ARKADIUSZ ZIOLEK/East News
Rewolucja w marketach Kaufland. Sieć wprowadziła ograniczenia, teraz się tłumaczy Dino wydało pilny komunikat. Na zawsze wycofuje ten produkt, w innych sklepach też go nie znajdziesz

Te produkty najbardziej podrożały w sklepach

Badanie “Koszyk cenowy” przeprowadzane od 11 lat dla serwisu dlahandlu.pl pokazuje, że sytuacja w dyskontach funkcjonujących w Polsce nie jest najlepsza pod względem cenowym. Za koszyk podstawowych 50 produktów, w większości marketów zapłacimy ponad 400 zł, w niektórych przypadkach ta kwota jest znacznie wyższa. 

Jednym z towarów, który drożeje najbardziej, jest kawa. Tutaj nakładają się na siebie zarówno czynniki ekonomiczne, jak i klimatyczne. Dla zobrazowania tego zjawiska średnia cena ziaren w sklepach w Polsce to 13,93 zł. W Biedronce kawa podrożała do 15,99 zł za opakowanie 250 gram, taka sama cena w Dino, natomiast w Aldi i w Żabce w tym momencie zapłacimy już ponad 19 zł. 

W lutowym zestawieniu cenowym można zauważyć również wzrost cen warzyw, co widać zwłaszcza na przykładzie papryki czy pomidorów. W porównaniu do analogicznego okresu w zeszłym roku zdrożały również artykuły chemiczne. 

W ujęciu całościowym jeśli chodzi o zakupy w lutym, jeden z dyskontów wysunął się na prowadzenie i może się pochwalić najniższymi cenami. 

Już nie Biedronka, Tam Polacy zrobią najtańsze zakupy

Jeśli chodzi o luty, najtańszym dyskontem okazał się Lidl. Za koszyk 50 podstawowych produktów zapłacimy tam 410 zł, w Biedronce to wydatek rzędu 427 zł. Niemiecka sieć nie omieszkała pochwalić się lepszym wynikiem od największej konkurencji, choć jeśli wziąć pod uwagę analogiczny okres w ubiegłym roku, jest tam drożej o około 55 zł. 

Lidl podkreśla swoją przewagę nad Biedronką w bardzo czytelny sposób i raczej pod tym względem niewiele się zmieni. Strategia marketingowa sieci jest już nawet przedmiotem żartów i internetowych memów. W swoich materiałach promocyjnych dyskont informuje, że jest liderem w rankingu popularności wśród sieci handlowych, dokonywanym przez Listonic. 

W ostatniej gazetce promocyjnej Lidla na pierwszych stronach znalazło się również bezpośrednie porównanie do Biedronki i zwrócenie uwagi na fakt, że w Lidu w każdym miejscu w Polsce ceny są takie same, czego nie można powiedzieć o konkurencji. 

Przegląd cenowy - Gazetka Lidla.png
 Przegląd cenowy - Gazetka Lidla

Jak twierdzą ekonomiści szczyt inflacji jeszcze przed nami. Można się spodziewać kolejnych podwyżek cen żywności i podstawowych artykułów gospodarstwa domowego. Bycie na bieżąco z ofertami sklepów i przeglądanie gazetek promocyjnych może więc stać się nie tylko dobrym nawykiem, ale koniecznością.