Black Friday. Dobrze zorganizowana akcja może przynieść firmom korzyści
Koszty prowadzenia działalności i firm stale rosną. Czy w takim przypadku opłaca się więcej wydawać na działania marketingowe i obniżać ceny na Black Friday? Zdaniem ekspertów warto to zrobić.
Black Friday to inwestycja dla firm
Ewa Wysocka, prezeska i założycielka Tribe47, agencji wyspecjalizowanej we wprowadzaniu na rynek i wspieraniu wzrostu firm z sektora e-commerce, uważa, że dla przedsiębiorstw organizowanie Black Friday to wręcz konieczność, gdyż jeśli klienci nie przyjdą do naszej firmy, to przyjdą do konkurencji .
Uważa, że Black Friday można wykorzystać na korzyść firmy. -Black Friday to świetna okazja na maksymalizację ROAS (Return on Ad Spend), czyli zwrotu z inwestycji w media płatne – dzięki kampaniom remarketingowym, podczas których pokazujemy promocję grupom docelowym, które od jakiegoś czasu przyglądały się naszym produktom, ale nie podejmowały decyzji zakupowych, mamy wreszcie szansę efektywnie je skonwertować. Więc jeśli aktywnie reklamowaliśmy przez ostatni kwartał i narzekaliśmy, że reklamy nie konwertują jak w czasie pandemii, teraz jest czas aby to naprawić - przekazuje redakcji BiznesInfo.
Wysocka zwraca uwagę, że Black Friday zadomowił się w świadomości Polaków. W dobie kryzysu Polacy szukają okazji do oszczędności, dlatego tym bardziej warto zadbać o ofertę z okazji tego święta.
Konsumenci śledzą ceny i są bardziej świadomi
Judyta Kowalczyk, specjalistka ds. psychologii brandingu i reklamy uważa, że dobrze przeprowadzone kampanie promocyjne na Black Friday mogą przynieść markom i firmom wiele korzyści wizerunkowych i finansowych. Wskazuje że obniżki cen tego dnia, są w stanie zaspokoić potrzeby konsumentów, nie naruszając przesadnie ich finansów, o które bardzo dbają w tym czasie. Są one też w stanie pobudzić rynki, które przymarły z powodu kryzysu oraz przynieść firmom konkretne zastrzyki finansowe.
Wskazuje jednak działania, jakie szkodzą marce. - Ostatnie badania, które przeprowadzałam, pokazują jasno, że konsumenci coraz rzadziej wierzą w autentyczność promocji tego dnia . Wynika to stąd, iż marki wykorzystując sytuację na kilka dni przed Czarnym Piątkiem, podnoszą swoje ceny, aby w ten dzień mogli je znacznie obniżyć. Koniec końców jednak ta cena jest albo taka sama, jaka była jeszcze tydzień lub dwa wcześniej, albo nawet znacznie wyższa.
Należy pamiętać, że konsumenci są dziś bardzo świadomi, takie zachowania działają tylko na niekorzyść samej marki, czy firmy. W rezultacie taka firma traci na zaufaniu, co prowadzi do uszczerbku na wizerunku jej marki oraz braku sprzedaży - czytamy w informacji przesłanej do redakcji BiznesInfo.
Zdaniem Judyty Kowalczyk, najlepiej działają konkretne obniżki usług i produktów zaczynające się od -50 %.
Ekspertka wskazuje, że dzięki etycznym zachowaniom, ciekawym ofertom i korzystnym promocjom, marka firmy ma szansę na dotarcie do nowych obserwujących oraz potencjalnych klientów . Ma również szansę na polepszenie wizerunku, na pojawienie się w nowym otoczeniu biznesowym oraz na znaczne zwiększenie sprzedaży tego dnia, co w ostatecznym rozrachunku przekłada się na całościowe wyniki marketingowe i sprzedażowe firmy.