Black Friday. Niektórzy klienci przestają wierzyć w okazyjne ceny
Według badań, od 50 do 90 proc. Polaków wie, czym jest Black Friday. Obecny wielki dzień obniżek w sklepach przypada 25 listopada. Zdaniem ekspertów potencjał akcji został utracony.
Pozorne obniżki cen
W Polsce Black Friday trwa nawet nawet kilka tygodni. Zdaniem ekspertów akcja ta nie zachęca klientów do kupowania.
"Akcja niby trwa dłużej, ale gdyby chcieć mocnym uderzeniem na rynku promocyjnym zachęcić klientów do kupowania, to bardziej powinna się sprawdzić formuła promocyjnej sprzedaży w jeden dzień. Ten potencjał jest tracony - konsumenci przestają wierzyć w +wielkie okazje+ z okazji Black Friday. Skoro zewsząd słyszymy o obniżkach cen obowiązujących już od kilku tygodni, to po co czekać do piątku?" - uważa dr Mariusz Woźniakowski z Katedry Marketingu na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego, cytowany przez portalspozywczy.pl.
Jego zdaniem dla klientów podczas wyprzedaży liczą się rzeczywiste obniżki cen, a w przypadku zakupów internetowych możliwość darmowej dostawy i zwrotu.
Okres wyprzedaży z okazji Black Friday jest często wykorzystywany przez handlowców, to choćby sztuczne podwyższanie ceny, a następnie obniżanie jej, pod hasłem promocji, do poziomu bliskiego regularnej ceny.
Z zeszłorocznych badań Deloitte wynika, że obniżki cen na Black Friday sięgają ok. 3, 6 procent, a więc są stosunkowo niewielkie.
Black Friday
Black Friday to święto wywodzące się ze Stanów Zjednoczonych, które przyjęło się także w Polsce. Dotyczyło ono wyprzedaży w sklepach stacjonarnych. W Polsce jednak łączy się ono z Cyber Monday, czyli świętem wyprzedaży na rynku e-commerce.
Z najnowszego badania PAYBACK Opinion Poll wynika że prawie 3/4 ankietowanych uważa, że oferty na Black Friday i Cyber Monday pozwalają skorzystać z okazyjnych cen. Jednak 17% badanych przyznało, że obecna trudna sytuacja ekonomiczna na tyle ograniczyła ich możliwości finansowe, że w ogóle nie skorzystają z promocji w ostatnich dniach listopada.