Branże poszukują pracowników. Nowa lista resortu edukacji
Ministerstwo Edukacji i Nauki opublikowało listę zawodów, które już niedługo będą szukały nowych pracowników na rynku pracy. Lista się wydłużyła w porównaniu z zeszłym rokiem. Niestety, nie oznacza to również dobrych informacji dla jednej z dziedzin.
Raport “Prognoza zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego” jest publikowany od czterech lat. Ministerstwo wskazuje w nim te zawody, które w przyszłości będą poszukiwać pracowników na rynku pracy.
Na liście cieśle, dekarze…
W porównaniu z 2022, lista wydłużyła się o cztery pozycje. Według informacji Interii, ta czwórka to monter izolacji przemysłowych, operator maszyn i urządzeń w gospodarce odpadami, technik izolacji przemysłowych oraz technik gospodarki odpadami.
Na liście wciąż utrzymują się takie zawody jak cieśla, dekarz, elektryk czy mechatronik. Brak pracowników będzie można również odczuć wśród automatyków, monterów konstrukcji budowlanych czy techników dekarstwa.
Niepokoi jednak obecność sporej ilości zawodów związanych z koleją. Na liście cytowanej przez Interię są chociażby technik automatyk sterowania ruchem kolejowym, technik elektroenergetyk transportu szynowego, czy technik transportu kolejowego.
Kolejowy niepokój wbrew zapewnieniom
Technicy automatycy sterowania ruchem kolejowym to m.in. dyżurni ruchu, którzy np. przestawiają rozjazdy w ten sposób, że pociągi bezpiecznie przejadą przez stację. Zaś technicy elektroenergetycy transportu szynowego to m.in. maszyniści.
Według resortu cytowanego przez Interię, lista nie jest “tylko sugestią” dla młodzieży w wyborze kierunku nauki, lecz również wzorcem na otrzymanie funduszy przez szkoły. Wbrew zapewnieniom resortu, kolej jest wyjątkiem - braki w zatrudnieniu niestety są widoczne nie od dziś. W technikach spada zarówno ilość uczniów na kierunkach kolejowych, jak i ich jakość.
W połączeniu z wątpliwym poziomem bezpieczeństwa na polskiej kolei niesie to bardzo nieprzyjemny wniosek na przyszłość. Jeżeli bardzo szybko nie zostaną wprowadzone odpowiednie zmiany zarówno do kształcenia, jak i do jakości pracy na kolei, to w bardzo szybko tą gałąź transportu dotknie paraliż.