Chiński producent aut elektrycznych BYD pokazał wyniki. Tesla przestanie być liderem rynku do końca 2024 r.
Chiński producent samochód elektrycznych BYD opublikował wyniki finansowe za II kwartał br. Wykazano nie tylko znaczny wzrost sprzedaży, ale także perspektywę dalszej ekspansji. BYD jest na najlepszej drodze, by zdominować także europejski rynek i prześcignąć pod względem liczby sprzedanych samochodów Teslę.
Świetnie wyniki BYD
Ostatnie sześć miesięcy było dla BYD rekordowe - łącznie sprzedano 426 tys. aut elektrycznych i hybrydowych. Dla porównania - według wstępnych szacunków - Tesla sprzedała w tym samym czasie ok. 441 tys.
Według analityków producenci do zmiany na pozycji lidera globalnego rynku samochodów pojazdów elektrycznych i hybrydowych dojdzie do końca tego roku. Tesla może utracić miano najlepszego sprzedawcy EV po raz pierwszy od sześciu lat i to nie tylko na rzecz największego chińskiego producenta, ale też Hyundaia czy Forda.
Czemu BYD zawdzięcza sukces
BYD zdaje się realizować taktykę odwrotną do Tesli , co zaczyna procentować. Przypomnijmy, że pierwotny plan Elona Muska zakładał produkcję luksusowych aut, z których zyski finansowałyby rozbudowę portfolio o auta tańsze i łatwiej dostępne. Chińscy producenci zdają się odwracać ten model i w ten sposób prześcigać dotychczasowego lidera.
Za sukcesem BYD mają bowiem stać w dużej mierze niskie ceny , zwłaszcza na rodzimym rynku. Tam w I półroczu udało się sprzedać 341 658 samochodów, co stanowi 13-procentowy wzrost rok do roku . Popyt na EV w Chinach jest przy tym mniejszy niż w latach poprzednich. Sukces ma być spowodowany świetną wyceną - na przykład model Yaun w nowej generacji jest tańszy o 12 proc. niż poprzednia odsłona w dniu premiery. Obniżyło to zyski BYD aż o 47 proc., ale zwiększyło sprzedaż.
BYD w Polsce i Europie
Wszystko wskazuje na to, że coraz więcej samochodów BYD będzie jeździć także po europejskich drogach. Plany ekspansji są ambitne - w zeszłym roku na Starym Kontynencie sprzedano 15 644 aut BYD , co stanowi zaledwie 1,1 proc. rynku , jednak strategia zakłada uzyskanie nawet 5-procentowych udziałów , co ma zagrozić Volkswagenowi i Stellantis. Na drodze stanąć mogą jednak plany obłożenia importów chińskich EV dodatkowymi podatkami - Bruksela chce walczyć z ekspansją 17,4-procentową stawką .
Zobacz: Unia przeskanuje nasze wiadomości. Ustawa miała upaść, właśnie zyskuje drugie życie
BYD w Polsce
BYD podbija także Polskę. W maju otwarto pierwszy oddział, a już pod koniec sierpnia klientom mają zostać dostarczone pierwsze pojazdy. Aktywnie działają ajenci - nad Wisłą działają już cztery salony sprzedaży, a do już ich istniejących sprzedawców innych marek o ugruntowanej pozycji pukają przedstawiciele BYD, oferując umowy dealerskie. Nie powinno to dziwić - chiński producent może sprzedawać w Europie swoje samochody drożej niż w Chinach, nawet po uwzględnieniu dodatkowego podatku.