Co robić, gdy bank zablokuje Twoje środki na koncie? Wyjaśniamy
Blokada konta bankowego sprawia, że jego posiadacz w dalszym ciągu ma dostęp do swojego konta, ale nie może dokonać przelewu, płatności ani wypłaty gotówki z bankomatu. Taka sytuacja wydaje się zatem bardzo stresująca. Kiedy może się zdarzyć, jak długo trwa i co wówczas zrobić? Wyjaśniamy poniżej!
Kto i kiedy może zablokować Twoje środki na koncie bankowym?
Ustawa z dnia 17 czerwca 1966 roku o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz KPC wskazuje, iż blokady środków na rachunku bankowym może dokonać:
- sąd,
- komornik,
- szef Krajowej Administracji Skarbowej.
- urząd skarbowy,
- izba celna,
- prokurator.
Jeśli któraś z wyżej wymienionych instytucji wyda polecenie zablokowania środków na koncie danej osoby, bank ma obowiązek to zrobić. Najczęściej taka sytuacja jest wynikiem jakiegoś zadłużenia : niezapłaconych mandatów czy kar finansowych, nieuregulowanego kredytu, egzekucji komorniczej czy też zaległości pieniężnych wobec organów państwa.
Zdarza się jednak, że bank i bez polecenia którejś ze wskazanych instytucji, zdecyduje się zablokować konto swojego klienta. Dzieje się tak wtedy, gdy podejrzewa, iż środki finansowe pochodzą z działalności przestępczej bądź transakcje na koncie mogą mieć związek z jakimś przestępstwem. W takiej sytuacji blokada konta przez bank to jedno, drugie natomiast to zgłoszenie sprawy odpowiednim organom. Podobnie jest w przypadku, gdy bank ma uzasadnione obawy dotyczące prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu (definiuje to ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu). Wtedy również instytucja ma prawo zablokować konto bankowe i poinformować o swoich podejrzeniach Generalnego Inspektora Informacji Finansowej.
Wreszcie blokada konta przez bank może też nastąpić wskutek podejrzanej działalności wskazującej np. na kradzież karty. Przykład? Wszystkie transakcje dokonywane na terenie jednego kraju i nagle jedna wykonana za granicą. Jak podaje Interia Biznes, w takiej sytuacji bank blokuje daną transakcję oraz dostęp do konta. Środki zostają odblokowane po wyjaśnieniu sytuacji z właścicielem rachunku.
Środki wolne od zajęć
Blokada rachunku bankowego nie może obejmować świadczeń rodzinnych oraz pomocy społecznej, świadczenia 500+, alimentów, dodatku pielęgnacyjnego i poporodowego, a także innych świadczeń ustawowo zwolnionych z egzekucji. Bank nie może też zablokować tzw. kwoty wolnej od zajęć – wynosi ona maksymalnie 75 proc. minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w danym roku, a więc od początku lipca jest to 2784 zł netto. Należy jednak podkreślić, iż nie obejmuje to dłużników alimentacyjnych – w ich przypadku komornik może zająć środki w wys. aż 60 proc. wynagrodzenia.
Jak długo trwa blokada konta?
Czas trwania blokady zależy od tego, co ją spowodowało. Jeśli chodziło o względy bezpieczeństwa, nie powinna ona trwać dłużej niż 24 godziny . Ogólnie natomiast przyjmuje się, iż środki finansowe są zablokowane tak długo, jak długo trwa wyjaśnianie sprawy , spłacanie zobowiązania bądź ustalenie planu spłaty (po dostarczeniu do banku pisma zezwalającego na odblokowanie środków).
Jeśli natomiast wystąpiło podejrzenie związku transakcji z jakimś przestępstwem, dostęp do konta może być zablokowany do 72 godzin. W wyniku decyzji Generalnego Inspektora Informacji Finansowej blokada może zostać przedłużona o kolejne 24 godziny. W obu tych sytuacjach sprawa powinna zostać zgłoszona do prokuratora – może on podjąć decyzję o wydłużeniu blokady konta bankowego do nawet 6 miesięcy.
Co w takiej sytuacji należy zrobić?
Jeśli bank zablokował konto ze względów bezpieczeństwa, trzeba po prostu skontaktować się z bankiem, potwierdzić swoją tożsamość oraz dokonywaną transakcję. Natomiast, jeśli polecenie blokady wydały wcześniej wymienione instytucje, należy z nimi wyjaśnić sprawę, najczęściej poprzez wysłanie pisemnego wniosku.