BiznesINFO.pl Handel Co to jest startup? Wyjaśniamy krok po kroku
Biznesinfo.pl

Co to jest startup? Wyjaśniamy krok po kroku

22 marca 2022

Co to jest startup? Trudno wyjaśnić to w kilku prostych słowach ze względu chociażby na fakt, że jest to słowo nowe i dotąd nie posiada określonych i sztywnych ram znaczeniowych. W wyjaśnieniu tego fenomenu może pomóc jednak cytowana przez portal europa.eu książka Erica Ries'a, który napisał poradnik "Metoda Lean Startup".

Co to jest startup?

W poradniku Ries tłumaczy iż startup to nic innego jak "ludzka instytucja stworzona z myślą o budowaniu nowych produktów lub usług w warunkach skrajnej niepewności". W internecie możemy także spotkać inne definicje, jak chociażby ta, która startupy tłumaczy jako "nowo utworzone przedsiębiorstwa lub tymczasowe organizacje poszukujące modelu biznesowego, który zapewniłby zyskowny rozwój".

Zwróćmy jednak uwagę na to, co powiedział Ries, który jest w ogóle twórca koncepcji startupów. Jego zwięzłą definicję da się rozbić na pomniejsze części, które można dalej rozwijać. Zgodnie z treścią znajdującą się na Europejskim Portalu Młodzieżowym, startup to, po pierwsze - "instytucja ludzka", co zakłada jakiś układ hierarchiczny w jego ramach.

Po drugie, startup to instytucja "stworzona z myślą o budowaniu nowych produktów lub usług". To rozwijać należy, jako określenie podmiotu, który jest innowacyjny, a  na rynku brakuje jego odpowiednika. Startup z rozpoczęciem działalności wprowadza na rynek nowy, niespotykany dotąd towar, więc w zasadzie można mówić, że chociaż na początku przez pewien okres jest monopolistą, dopóki nie wykrystalizuje się jego konkurencja.

Po trzecie, startup określają także "warunki skrajnej niepewności", w których to działa. Typowe firmy zwykły działać na profesjonalnych danych i wyliczeniach, podczas gdy startup wchodząc na rynek z nowym towarem, nie wie, czego może się spodziewać. Choć oczywiście robi się w ich ramach pewne badania rynku, nie było wcześniej przypadku działania takiej firmy na rynku. Startupy opierają się więc na prawdopodobieństwie i przypuszczeniach, że dany produkt znajdzie nabywców.

Obserwuj nas w
autor
Przemysław Terlecki

Wydawca Biznesinfo. Dziennikarz z wykształcenia i z zamiłowania. Baczny obserwator polityki, nocnego nieba, a także rozwoju rynku piw kraftowych. Z mediami związany od lat, zwykle zaangażowany w komentowanie świata polityki.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: Dariusz.dziduch@iberion.pl
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat