Co zamiast abonamentu RTV? Pojawił się nowy pomysł, znamy terminy
Przyszłość abonamentu RTV i finansowanie mediów publicznych w przyszłości wciąż jest wielką niewiadomą. Najpopularniejszym, choć nie jedynym, pomysłem jest wprowadzenie kilkuzłotowej opłaty audiowizualnej, jednak szef Komisji Kultury i Środków Przekazu właśnie poinformował, że analizowany jest też inny pomysł.
Koniec abonamentu RTV
Pomysłów na finansowanie mediów publicznych jest wiele, są one już całkiem precyzyjne, lecz decyzji wciąż brakuje. Jest to tyle kuriozalne, że część abonentów może chcieć opłacić abonament RTV w bieżącym kształcie na rok z góry, uzyskując 10-procentową zniżkę, ale nie sposób tego dokonać, nie wiedząc, czy abonament w ogóle będzie istniał. Ponadto media publiczne są przecież w stanie likwidacji.
Już jesienią zeszłego roku szef sejmowej Komisji Kultury i Środków Przekazu Bogdan Zdrojewski przedstawiał pomysł, według którego media publiczne byłyby finansowane z opłaty audiowizualnej. Byłaby ona pobierana z PIT-em lub CIT-em od wszystkich podatników i podmiotów, a jej wysokość wynosiłaby 8-9 zł. Podobny pomysł przedstawiło grono ekspertów, w których gronie znaleźli się byli szefowie TVP.
"Internetowa konstytucja" wchodzi w życie. To nowa epoka dla internetu w UEFinansowanie przez stały odsetek PKB
Dziś wiemy już, że Bogdan Zdrojewski bierze pod uwagę alternatywny do opłaty wizualnej model finansowania mediów publicznych. W rozmowie z serwisem wirtualnemedia.pl poinformował o wariancie, w którym abonament RTV w obecnym kształcie także zostanie zmieniony, lecz nie zostanie zastąpiony opłatą audiowizualną. Zamiast tego media publiczne będą utrzymywane ze środków budżetu państwa.
Nie będzie to jednak przebiegać w formacie znanym z wielu europejskich państw, gdzie dotacje na media publiczne przegłosowuje się każdorazowo w parlamencie. W Polsce abonament RTV miałby zostać zastąpiony ustawowym stałym finansowaniem w wysokości określonej przez minimalny procent PKB. Telewizja i radio publiczne miałyby w ten sposób zapewnione stałe finansowanie o znanej minimalnej wysokości w długoletniej perspektywie, co pozwoliłoby na stabilne planowanie inwestycji.
Koniec abonamentu od 2025 r.
Według Bogdana Zdrojewskiego nowy mechanizm finansowania mediów publicznych mógłby wejść w życie od 1 stycznia 2025 r. Oprócz kwestii pieniędzy planuje się także ograniczenie liczby emitowanych reklam. Podatnicy mogą także liczyć na utrzymanie wszystkich obowiązujących dziś wyłączeń i zniżek, dzięki którym część z nich nie musi płacić abonamentu lub musi płacić go w obniżonej wysokości.
Źródło: wirtualnemedia.pl