Czekają nas skromniejsze święta. Mniej jedzenia i świątecznych prezentów
Polacy w 2022 roku wydadzą średnio 1157 zł na organizację świąt. Ograniczenie wydatków planują przede wszystkim seniorzy. Pod choinką można się także spodziewać mniejszej ilości prezentów.
Skromniejsza kolacja wigilijna
Z badania przeprowadzonego dla BIG Monitor wynika, że na organizację świąt Polacy planują przeznaczyć średnio 1157 zł - choć jest to 15 zł więcej niż przed rokiem, to jednak niemal połowa badanych przyznaje, że tegoroczna kolacja wigilijna będzie skromniejsza (42 proc.). Polacy przygotują też mniej jedzenia (31 proc. badanych). Na jedzenie Polacy przeznaczą średnio 426 zł.
– Ograniczenie wydatków w szczególności planują osoby po 65 r.ż. (49 proc.), co nie powinno dziwić. Osoby z tej grupy wiekowej znajdują się obecnie w niezwykle trudnej sytuacji finansowej. Świadczenia takie jak renta czy emerytura nie starczają im już na pokrycie nawet najbardziej podstawowych potrzeb. Stąd rosnące w zastraszającym tempie ceny skutecznie odstraszają entuzjastów wystawnych wigilijnych kolacji. Nawet tych starszych, dla których tradycja gra przecież ogromną rolę – uważa prof. Waldemar Rogowski, Główny Analityk BIG InfoMonitor (Grupy BIK).
Największa część tej kwoty przypada na prezenty świąteczne (średnio 431 zł) oraz na jedzenie (średnio 426 zł). Wydatki na inne kategorie, w tym ozdoby, wyjazdy, czy środki czystości zamykają się w przedziałach od 50 do 110 zł.
Biedniejszy święty Mikołaj
Pod choinką znajdzie się mniej prezentów - co dziesiąty Polak całkowicie zrezygnuje z obdarowania bliskich . Prezenty będą także skromniejsze. Niemal co trzeci badany (30 proc.) nie obdaruje bliskich drogimi prezentami. Z badania BIG InfoMonitor wynika, że średnio na ten cel wydamy 431 zł, to o 20 zł mniej niż w 2021 roku. Uwzględniając przy tym wzrost cen, można się spodziewać, że pod choinką znajdzie się zatem mniej paczek.
Polacy często kupują prezenty przez internet. Aż 35 proc. badanych deklaruje, że prezenty kupuje głównie przez internet, a 9 proc. kupuje wyłącznie online. Zdaniem Rogowskiego przeniesienie się do wirtualnych galerii handlowych może wynikać z chęci zaoszczędzenia pieniędzy, a internet daje w tym zakresie spore możliwości porównywania cen.
Badanie Quality Watch dla BIG InfoMonitor przeprowadzono na próbie 1042 dorosłych Polaków techniką CAWI w dniach 9-12 grudnia 2022 r.