Czy dezynfekcja jest skuteczna? – Wytyczne Ministerstwa i PIP
Podstawową kontrolę dezynfekcji można przeprowadzić samodzielnie weryfikując, czy do dezynfekcji wykorzystywane są rekomendowane przez Ministerstwo i Państwową Inspekcję Pracy produkty biobójcze o zawartości minimum 60% alkoholu . Jak to sprawdzić?
Produkt biobójczy to nie kosmetyk – poznaj różnice
Jak sprawdzić, czy do dezynfekcji rąk, przedmiotów i powierzchni stosowane są zalecane produkty biobójcze, a nie kosmetyki? Przede wszystkim czytajmy etykiety.
-
Produkt biobójczy posiada na etykiecie informację o właściwościach wirusobójczych, bakteriobójczych i grzybobójczych, podczas gdy kosmetyk działa tylko antybakteryjnie.
-
Na etykiecie znajduje się informacja o zawartości i stężeniu alkoholu.
-
Jest określona niezbędna ilość płynu potrzebna do jednorazowej higienicznej i chirurgicznej dezynfekcji skóry rąk.
-
Jest określony czas dezynfekcji.
Przykładowe produkty biobójcze takie jak:
-
TRISEPT MAX (zawiera 80% alkoholu i glicerynę),
-
TRISEPT ŻEL (zawiera 78% alkoholu, glicerynę i d-pantenol),
-
TRISEPT COMPLEX [ więcej informacji ],
pochodzą od farmaceutycznego producenta i spełniają normy sanitarne (m.in.: PN-EN 1500, PN-EN 13727, PN-EN 13624, PN-EN 12791, PN-EN 14476, PN-EN 13687). Ze strony produktu możemy pobrać kartę charakterystyki [ zobacz przykład ]. Ich skład został wzbogacony o glicerynę i d-pantenol , które chronią skórę przed przesuszeniem i łagodzą mikrourazy.
Wyżej wymienione produkty:
-
mają potwierdzone działanie biobójcze na wirusy , bakterie i grzyby oraz udowodnioną skuteczność potwierdzoną badaniami PZH (Państwowy Zakład Higieny),
-
są zarejestrowane w Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych. [ Wykaz online ]
Częstotliwość dezynfekcji
Kontroli należy poddać także częstotliwość dezynfekcji. Ministerstwo zaleca różną częstotliwość w zależności od branży oraz miejsca poddawanego dezynfekcji. Dokładne wytyczne można znaleźć m.in. w poprzednich artykułach serii „Miesiąc bezpieczeństwa w firmie” , do których linki umieściliśmy na końcu tego tekstu. Przykładowe wytyczne to:
-
Bieżące dezynfekowanie, nie rzadziej niż co godzinę, toalet, wind, blatów, klamek, poręczy, uchwytów, kołowrotków, biletomatów oraz innych, często dotykanych powierzchni. (Wytyczne dla funkcjonowania parków rozrywki).
-
Przed rozpoczęciem pracy, tuż po przyjściu do pracy obowiązkowo należy umyć ręce wodą z mydłem lub zdezynfekować je środkiem na bazie alkoholu (min. 60%). (Wytyczne dla pracowników zakładów przemysłowych).
-
Każdorazowa (po każdej wizycie) dezynfekcja powierzchni płaskich, komputera, w szczególności klawiatury i myszki w gabinecie zabiegowym, bardzo dokładna dezynfekcja lampy unitu, dezynfekcja klamek drzwi, pochwytów, przycisków itp. (Wytyczne PTS dla funkcjonowania gabinetów stomatologicznych).
-
Po wykonaniu usługi następuje dezynfekcja stanowiska (wszystkich przedmiotów z którymi pacjent miał kontakt w trakcie zabiegu – w tym leżanka, przybory i przyrządy do ćwiczeń, ewentualne elementy urządzeń zabiegowych). (Wytyczne dla fizjoterapeutów).
-
Obowiązek każdorazowej dezynfekcji urządzeń na czas pandemii powinno się rozszerzyć. Pracownik solarium jest zobowiązany, co godzinę dodatkowo zdezynfekować powierzchnie dotykowe, m.in. klamki, telefony, domofony i inne cyferblaty (np. w mikrofalówce, ekspresie do kawy), spłuczki w toaletach, podajniki papieru, pojemniki ze środkami do dezynfekcji. Dezynfekcja musi być przeprowadzona środkami wirusobójczymi. (Wytyczne dla funkcjonowania gabinetów masażu i solariów).
Miejsca i przedmioty, o których musimy pamiętać podczas dezynfekcji
W czasie pandemii koronawirusa znacząco wzrosła świadomość związana z higieną sanitarną. Nawet jeżeli zagrożenie wirusem SARS-CoV-2 zostanie zażegnane, warto zachować nabyte przyzwyczajenia związane z dezynfekcją. Utrzymanie wysokich standardów sanitarnych pozwoli nam zmniejszyć ryzyko zakażeń wirusami (opryszczki, brodawczaka, grypy, WZW typu A), bakteriami (salmonelli, paciorkowcami, gronkowcami, E. Coli) i grzybicami skóry.
Podczas dezynfekcji zwracajmy szczególną uwagę na następujące przedmioty:
-
telefon, smartfon, słuchawki;
-
terminale płatnicze, kasy fiskalne;
-
urządzenie do sterylizacji (autoklaw);
-
klawiatura komputera, myszka, laptop, kabel i wtyczka ładowarki;
-
powierzchnie blatów, akcesoria biurowe, długopisy;
-
oparcia i siedziska krzeseł, foteli, ławek;
-
leżanki i materace do masażu;
-
klucze, karta identyfikacyjna;
-
klamki, guziki (od windy, ekspresu do kawy, automatów z napojami), uchwyty, przełączniki światła.
Więcej informacji o skutecznych sposobach zapobiegania zakażeniom znajdziesz >na tej stronie<
Dezynfekcja rąk pracowników i klientów/pacjentów
W celu zapewnienia prawidłowej dezynfekcji rąk personelu i klientów lub pacjentów, Ministerstwo zaleca umieszczenie widocznych oznaczeń informujących o konieczności przeprowadzenia dezynfekcji rąk (m.in. przy wejściu i w toaletach). Przy umywalkach powinny być umieszczone infografiki instruujące o prawidłowym i dokładnym przebiegu dezynfekcji rąk. Przykładową infografikę możemy pobrać z oficjalnej strony rządowej: https://www.gov.pl/web/gis/jak-skutecznie-dezynfekowac-rece
Należy kontrolować czy pojemniki z płynem do dezynfekcji rąk są regularnie uzupełniane. Aby zapewnić bezpieczne dozowanie optymalnej ilości płynu, zaleca się zastosowanie bezdotykowego automatycznego dyspensera [zobacz online] .
Zobacz także:
Bezpieczeństwo każdego dnia – jak dbać o higienę w pracy?
Bezpiecznie i higienicznie w biurze – porady na co dzień
Bezpieczne gabinety – wytyczne i porady dotyczące dezynfekcji
Edukacja, kultura i turystyka w czasie pandemii
Wytyczne Ministerstwa dla firm logistycznych, taksówkarzy i zakładów przemysłowych
Czy dezynfekcja jest skuteczna? – Wytyczne Ministerstwa i PIP
Firmy sprzątające w czasie pandemii – zalecenia ECDC
Artykuł zawiera lokowanie produktów
Produktów biobójczych należy używać z zachowaniem środków ostrożności. Przed każdym użyciem należy przeczytać etykietę i informacje dotyczące produktu.
Numer rev TRI/736/31/03/2021