Czy reklamacja bez paragonu jest możliwa?
Reklamacja bez paragonu a przepisy prawa
Paragon jest jednym z dowodów dokonania zakupu przez konsumenta, jednak nie jedynym. Aby zareklamować lub zwrócić towar, konsument musi jedynie udowodnić fakt nabycia go. Może to zrobić, przedstawiając fakturę zakupu, wyciąg z terminala, jeśli dokonano płatności bezgotówkowej, potwierdzenie transakcji z konta bankowego, a także poprzez sporządzenie oświadczenia o zagubieniu paragonu oraz oświadczenia dokonania zakupu. Dowodem zakupu może być również gwarancja podbita przez sprzedawcę. Można także udowodnić dokonanie zakupu, przedstawiając świadka transakcji.
W przypadku zakupów internetowych zakup można udowodnić za pomocą okazania:
-
potwierdzenia zapłaty za towar kartą płatniczą,
-
wyciągu z rachunku bankowego,
-
potwierdzenia zawarcia umowy sprzedaży przesłane za pomocą poczty e-mail,
-
elektronicznego potwierdzenia zakończenia aukcji.
Sprzedawca ma zatem obowiązek przyjąć zwrot towaru od nabywcy, jeżeli udowodni on, że zakupu dokonał w danym sklepie, nawet jeśli nie posiada paragonu.
Ponadto niedozwolone jest wprowadzanie w błąd kupującego przez sprzedawcę, który przekaże nieprawdziwe informacje dotyczące możliwości reklamacji i zwrotu towarów. UOKiK prowadzi Rejestr Klauzul Niedozwolonych, wśród których znajdują się następujące adnotacje:
-
"Reklamacje uwzględnione są tylko wraz z oryginalnym dowodem zakupu (paragonem fiskalnym lub fakturą VAT). W przypadku jego braku reklamacja nie zostanie uznana, a towar zostanie odesłany na koszt Klienta",
-
"Zwrot pieniędzy możliwy jest wyłącznie za okazaniem dowodu zakupu w postaci paragonu fiskalnego lub karnetu".
Dokumentowanie przyjęcia zwrotu bez paragonu
Sprzedawca może przyjąć zwrot towaru bez paragonu w przypadku, gdy jest w stanie udowodnić, że zwrot ten miał miejsce, a więc konieczne jest posiadanie dokumentu potwierdzającego sprzedaż i, w myśl przepisów, nie musi to być oryginał paragonu fiskalnego.
Dokumentem potwierdzającym sprzedaż jest również faktura, bankowe potwierdzenie transakcji czy wyciąg z terminala.
Reklamacja bez paragonu a korekta przychodu
W przypadku zwrotu towaru przez konsumenta sprzedawca ma prawo dokonania korekty przychodu pomimo braku paragonu fiskalnego. Może tego dokonać pod warunkiem udowodnienia, że zwrot towaru miał miejsce, a więc muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki – sprzedawca musi otrzymać zwracany towar, a klient zwrot pieniędzy.